Bemutatkozás

A blogon igyekszem minden megjelenő játékot bemutatni, de emelet megemlítek régi klasszikusokat és elmélkedek a játék/hardver piacról. Az informatika mellet, még újabb filmeket is elemezni fogok, illetve egyéb témákat is néha felvetek. Elérhetőség: kapiandras@freemail.hu Ajánlott felbontás: 1680x1050

Dead Space 2 (PC)

2011.06.19. 23:03 Kápi-András

Kiadó: Electronic Arts

Fejlesztő: Visceral Games

Kategória: Akció-Horror

Megjelenés: 2011 január 25.

Jelenlegi ár: 5000 FT (Collector's Edition)

 

2008-ban az EA egy új címet indított útjára, a Dead Space-t amivel a túlélő horrorok piacára akart betörni. A kritikusok nem voltak annyira elájulva a játéktól, ám eladásilag hatalmasat robbantott, amit a remek reklámozás is segített (külön film a játékról, ötletes rövid videók, stb.). Most itt a 2. rész, ami a kiadó más játékaihoz hasonlóan az előd egy kiforrottabb verziójának ígérkezik, és ami még nagyobb reklámot kap.

Imedias rest

A játék első fél órája hihetetlen intenzív. Semmi felvezetés (na jó van egy kis videó, ami össze foglalja az 1. részben történteket). Rögtön bele az akcióba. A történet szerint Isaacet az Ishimuran történtek után egy pszichiátriára dugják, ahonnan pár lelkes egyén kiszabadítja. Innen miénk az irányítás és rögtön rohannunk kell, ugyanis jó öreg mackóruhánk mellet a fegyvereinknek is búcsút kellet inteni. Hamar kiderül az is, hogy a főszereplő fejével tényleg nincs rendbe valami (bár nem ezért dugják a zárt osztályra, a részletek a játék mellé készült nagyszerű Aftermath című filmből derülnek ki), ugyanis halott barátnőjéről hallucinál folyton. Ezeket a részeket egyértelműen a FEAR-ből másolták, ugyan úgy érdekes Szinekben (sárgás-barnás) kezd pompázni a monitor, gyors és váratlan vágásokkal próbálnak (és szerintem sikerül is nekik) félelmet kelteni. Aztán kezdjük a fegyvereket kapni és valami megváltozik…

Isaac már nem egy bányász

Hamar rájövünk, hogy a túlélő részt erőteljesen száműzték a játékból, ugyanis tonna számra kapjuk a pénzt és töltényt is (legalábbis normál szinten). A FEAR 2-höz hasonlóan az elődhöz képest jóval akciódúsabb is. Az ellenfelek tömegesen özönlenek ránk, akiknek most is érdemesebb a végtagjait amputálni. Ehhez az eszközök kicsit kibővültek, kapunk távcsöves puskát, szögvetőt (hasonlót, mint a Painkiller: Battle out of Hell-ben), bombát (ennek pedig L4D beütése van). Én egyik új fegyvert se használtam, szerintem teljesen feleslegesek (bár anno az 1-ben elég sokan kevesellték a fegyverarzenált), ugyanis az ellenfelek 90%-a piszok gyors, szóval a lassú puskákat ki is lőhetjük, a bombához pedig kevés töltényt találunk, bár azért az használható. Mindenesetre én könnyedén végigjátszottam a játékot a plazmavágóval és a gépfegyverrel, ami sokkal pontosabb, mint az előző részben, plusz gránátvető is van rajta, tehát minden ellenfél ellen kitűnően használható és ugye a töltény se probléma. Van egy meglepetés fegyver is, a gyűjtögetőknek. Apropó gyűjtögetés, most is lehet találni hang és szövegfájlokat, ám a legtöbb esetben ezek nem a történetet egészítik ki, hanem csak ,,vicces”, illetve lényegtelen dolgokat közölnek. Most is lehet találni Power Node-okat, amivel a fegyvereket lehet fejleszteni, ám ezt is rendkívül megkönnyítették, az előddel ellentétben bőven találunk belőlük, olyan szinten, hogy pl. én mindenemet (2 fegyver, páncél, stázis) teljesen kifejlesztettem és még így is maradt 7 db-om.

Mindennek az alapja a control

A zérógravitációs részeket is akciódúsabbá próbálták tenni, aminek én elsőre nagyon örültem, hisz szerintem az volt az előd egyik leggyengébb része. Most már nem annyiból áll az egész, hogy kijelöljük a kívánt cél területet és a főhős automatikusan oda ugrik, hanem nekünk kell a levegőben is terelgetni őt, a ruhán található apró hajtóművekkel. Nos, ez idáig szép és jó ám az irányítás valami katasztrofális, mindenről visszapattansz, nem elég érzékeny és leszállni csak a játék által szűken behatárolt területen lehet. További probléma, hogy ilyenkor valami furcsa oknál fogva az ellenfelek eltűnnek, tehát semmi féle veszélytől nem fenyegetve nyugodtan repkedünk nagy távolságokba, miközben bugyuta logikai feladatokat oldunk meg. Pl. az egyik reaktor szikrázik, ám lebeg egy működőképes, vajon mit kell tenni? Az akció részek kezelése se tökéletes, lehet érzékelni, hogy konzol port, ugyanis még a 2000 dpi-s egeremmel is elég szögletesen tudtam célozni, plusz gyakran úgy tűnik, hogy valami célzás rásegítés is van, hisz nem mozgatjuk az egeret, de ennek ellenére az mozog az ellenfél felé. Érdekes hiba, bár már egyre gyakoribb (pl. Saints Row 2-ben is volt, de a Dead Space 1 is tartalmazta ezt a bugot), hogy ha egy kormány be van dugva a gépbe, akkor a karakter folyamatosan körbe-körbe forog. Komolyan ezt ennyire nehéz kijavítani?

És szólt az igazgató, hogy legyenek mini játékok

Ugyanis valószínűleg a vezetőség erőltette, hogy legyenek ilyen ,,extra” részek. Ugye a játék elég monoton (kiszámítható, túl akcióorientált, amik ráadásul nincsenek is rendesen kidolgozva), már 70%-ban nem zárt térben játszódik, hanem hatalmas nyílt tereken, tehát az előd fullasztó hangulata sincs meg. Szóval nagy szerepe van ezeknek a részeknek, ám valahogy elégé felemás érzésem van velük kapcsolatban. Egyrészről kapjuk a folyton vissza térő és ettől igen monoton ötlettelen zár törést, aminek a lényege az, hogy egy körben egy háromszöget kell körbe mozgatni, és amikor kékre vált meg kell nyomni a bal egérgombot. Aztán a repülős részek (amik a játék szerves elemét képezik, tehát nem tekinthető extrának) mellet kapunk egy szabadesős részt is, ami elsőre nagyon jónak tűnik. Mert eszméletlen látványos, ahogy minden bemosódik, miközben hatalmas aszteroidákat kerülgetünk, ám ugyan abban a betegségben szenved, mint a repülés részek, sőt itt talán még előrehaladottabb stádium leledzik. Ugyanis az irányítás elsőre olyan, mintha teljesen megszűnne, nyomkodjuk a billentyűt, de Isaac helyzete nem igazán változik, aztán felkenődünk valamilyen tereptárgyra, mert van befolyásunk a karakter röppályáján, csak elégé behatároltan (magyarul csak egy kicsit tudunk elmozdulni). További probléma, hogy gyakran átrepülünk tereptárgyakon, máskor pedig nem is érintjük őket, de meghalunk. Van egy szemműtős rész is, ám itt az irányítás itt hazavágja az egészet. Kapunk egy Multiplayer részt, ami finoman fogalmazva, nem lesz egy CoD szintű tömeg játék. Az alapötlet pedig érdekes (emberek a necromoph-ok ellen), de egyszerűen nincs megfelelően balanszírozva (az emberekkel sokkal könnyebb játszani) és kevés a tartalom. További probléma a szörnyekkel játszva, hogy az irányítás nem a legtökéletesebb (bár ez az emberek közelharcára is igaz) elégé véletlenszerű, hogy megütjük az ellenfelünket, avagy sem. Mert gagyin össze-vissza hadonászunk és nincs komoly befolyásunk arra, hogy merre fele ütünk. A rávetődéses támadást pedig nem érdemes alkalmazni (vagy csak tömegbe), mert se perc alatt leszednek minket. A falon másszó-lövöldözős szörny irányítását külön kritizálták, bár szerintem korántse annyira gáz, mint amennyire beállítják, kicsit szokni kell és már is használható, na jó éleknél tényleg kissé macerás átmászni, de összességében azért elmegy. A multi tehát 1-2 óráig leköt, de hamar rálehet unni és frusztrálóvá válik.

A kevesebb-több

Legalábbis ami a grafikát illeti, ugyanis a grafikusmotor (ugyanaz, mint a Godfather 2-ben) elégé elavult és már anno a Dead Space 1-ben is kihozták belőle a maximumot. Szóval a fejlesztők kénytelenek voltak egy kis trükköt alkalmazni, hogy a Dead Space 2 látványilag megállja a helyét. Ez abból áll, hogy a textúrák kidolgozottságát levették, amit kompenzáltak az állandó sötétséggel, illetve a felszabaduló erőforrások révén növelni tudták a tereptárgyak mennyiségét ezzel sokkal élőbb környezetett teremtve, illetve javítani effektek minőségét. Én bedőltem a csalásnak (sokakkal együtt) és csak akkor fedeztem föl a turpisságot, amikor az 1. részből származó képeimmel összehasonlítottam az újból készülteket. Sajnos a játék vége felé van egy-két szembeötlően ronda jelenet, amik lerontják az összképet. Mindenesetre a látvány megfelelő és az ,,elavult” motornak van egy hatalmas előnye, ez pedig az, hogy szinte bármilyen gépen elfut. A motor talán legnagyobb gyengéje a fizika, amin látszik, hogy próbáltak javítani, ám ennek ellenére még mindig nagyon gyenge. Az elődhöz hasonlóan most is rengeteg beakadó tereptárggyal találkozhatunk, amik kínúkban össze-vissza pörögnek, mint egy hátán vergődő csótány. Ezek a részek nem is lennének annyira feltűnőek, ha fejlesztők nem erőltetnék, ugyanis most is képesek vagyunk tárgyakat mozgatni, sőt számos alkalommal rá is vagyunk szorulva a tovább jutás érdekében. Emellett a főhős simán elrúg egy hatalmas, több tonnás aszteroidát, de egy ládán képes fennakadni. A fejlődés annyiból merül ki, hogy kicsit kevesebb van a fent említett hibákból, illetve a generátor behelyezés már könnyedén megy. A hangokba viszont nem tudok belekötni, egyszerűen tökéletes, feláll a szőr a hátadon, ha meghallod, ahogy a szörnyek kaparják a falat, vagy ahogy a csöpögő víz földet ér, a zene pedig 100%-osan alkalmazkodik az eseményekhez (drámai jeleneteknél lelassul, akció részeknél pedig felpörög).

Egyedül jó

A Dead Space 2 nekem csalódás volt, a kezdés szenzációs, de utána ellaposodik és egy akció játék lesz, több hibával. Összességében azért a közepes osztályzatot megérdemli, hisz számos kiváló pillanata van és a fizikát, valamint irányítást leszámítva, komoly technikai problémák sincsenek. A Dead Space 2-nek egyetlen szerencséje, hogy egy darabig nem lesz konkurense a 2011-es évben. Tehát sanszos, hogy képes az előd remek eladásait hozni, már csak a kitűnő reklámozás miatt is. Az viszont 100%-ig biztos, hogy lesz Dead Space 3, egyrészről a lezáratlan befejezés révén, másrészről ismerve a kiadót, biztos, hogy addig csinálják és bővítgetik a szériát, ameddig csak lehet (lásd mennyi NFS rész van, vagy hány kiegészítő jött ki a Sims-hez vagy a Mass Effect-hez).Mindenesetre a Dead Space 3 szerintem csak akkor lesz sikeres, ha radikálisan át alakítják a 2. részhez képest, de ez már a jövő zenéje.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kockakucko.blog.hu/api/trackback/id/tr952998844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.