Bemutatkozás

A blogon igyekszem minden megjelenő játékot bemutatni, de emelet megemlítek régi klasszikusokat és elmélkedek a játék/hardver piacról. Az informatika mellet, még újabb filmeket is elemezni fogok, illetve egyéb témákat is néha felvetek. Elérhetőség: kapiandras@freemail.hu Ajánlott felbontás: 1680x1050

Unknown (Movie)

2011.08.09. 18:44 Kápi-András

Rendező: Jaume Collet-Serra

Forgatókönyvíró: Didier Van Cauwelaert

Kategória: Dráma-Thriller

Megjelenés: 2011 február 16.

Jelenlegi ár: 3000 FT

 

Az Unkown-ot mindenki a 2008-as Taken-hez hasonlítja. Ennek egyik oka, hogy ez is egy akció film, aminek főszerepében Liam Nelson áll. Másrészről a plakát, ami egy nagyon elhibázott döntés volt, mert kiköpött mása a Taken-nek, oly annyira, hogy egyszer még engem is megviccelt. Persze ez nem véletlen, vagy egy baklövés, hanem egyértelműen a pénzszerzésről szól, ugyanis a Taken elég szép hasznot hozott és elég népes rajongó tábora van (köztük én és számos barátom, ismerősöm). Ez persze nem egy jó ómen, de ennek ellenére az Ismeretlen férfitól én sokra számítottam. Mert ha fele olyan ötletes, feszült, mint az Elrabolva, akkor is egy jó film és Liam Nelson neve, valamint az, hogy egy könyv alapján (címe: Get Out My Head) készült. A rendező Jaume Collet-Serra neve a minden idők egyik leggázosabb mozis horror filmjéből, a Viasztestekből lehet ismerős, ami azért sejteti, hogy sok jóra azért az Unkown esetén se számíthatunk.

Ez olyan ismerős

Az alapul szolgáló könyv nem lehet egy nagy szám, mert ezen az Unkown ezen a téren nem villog és bár annyira nem rossz, egyszerűen egy újszerű motívuma sincs, ráadásul van bene pár logikai baki is. Dr. Martin Harris és felesége Liz Berlinbe utazik egy biológiai konferenciára, aminek az a célja, hogy kifejlesszen egy olyan takarmánynövényt, ami minden körülmény között képes megélni. A főszereplő az egyik vezető tudósa ennek a projektnek, ám miután megérkeznek sajnálatos körülmények között balesetet szenved és részleges amnéziát kap. Mindenesetre arra, hogy ki ő emlékszik, vagy legalábbis úgy hiszi, hogy emlékszik, mert legnagyobb meglepetésére, amikor visszatér a szállodába, felesége egy idegen férfit ölelget, aki azt állítja, hogy ő Martin Harris. Ráadásul igazolni is tudja ezt. Az ismeretlen férfi kezdi úgy gondolni, hogy tényleg becsavarodott, ám meglepetésére a korházban elakarják tenni láb alól és ekkor rájön arra, hogy valami nem stimmel. Sokak szerint a történet a Taken-hez hasonlít, de szerintem ez abszolút nem igaz. A Taken-ben gyakorlatilag csak egy egyoldalú hajsza volt és ott a főszereplő egy katonailag kiképzett ember volt, ezzel szemben az Unkown-ba egy oda-vissza való küzdelem figyelhető és a főszereplőnek nincsenek harci tapasztalatai. Viszont azt nem tagadom, hogy bizony az Unkown sztorija másolat. Mert nagyon sok elemben hasonlít a Bourne-rejtély című filmre/könyvre. A főszereplő ugyan úgy egy amnéziás, akinek nincs személy azonossága, a történet haladássá is hasonló, nyomról-nyomra fokozatosan halad a végső cél felé és még van egy-két rokon vonás, de ezekkel már spoilerez-nék. A bakik ráadásul a nem túl eredeti történeten tovább rontanak. Néhányszor előfordul, hogy az előző jelenetben felfedezett nyomról megfeledkezik, vagy éppen elfelejti használni a főhős, ezek ráadásul nem igazán könnyen elfelejthetőek. A kedvencem az amikor beront egy professzorhoz, hogy ő igazolja a kilétét, de a másik Martin Harris már ott van. A professzor nem tudja eldönteni, hogy melyik hazudik és ekkor a főszereplő nem egyszerűen csak oda adja a feleségétől kapott órát és a nagyapjától kapott könyvet (mindkettő ugye elég eredeti), hanem elkezd olyan információkat sorolni, amiket lényegében bárki tudhat. A befejezés pedig egyszerűen röhejes. Számos helyen hallottam/olvastam (köztük olyanoktól is, akiknek adok a véleményére), hogy a befejezés jól sikerült, de szerintem egy baromság, nem akarom lelőni, de egyszerűen annyira megakarták csavarni, hogy értelmetlen lett az egész, bár egy-két aspektusa azért tényleg ötletes. De nem baj azt gondoljátok, hogy az unalomig lerágott történetért kárpótolnak az akciójelenetek.

Spórolni kell!

Az Unkown nem hemzseg az akciójelentektől, de azokat elnézve talán nem is akkora baj. Pedig a kezdés igazán ütős. Egy taxira ráesik egy betontömb, az átszakít pár korlátot majd a vízben landol. Az egész jelenetet egyrészről az teszi nagyszerűvé, hogy vizuális effektek nélkül, a klasszikus kaszkadőrrel forgatták le, másrészről pedig a pár ötletes, bár már látott elem. Ilyen, hogy magát az esést belső nézetben látjuk, mintha mi is ott lennénk, de az is nagyon tetszett, hogy az ütközés után hosszú percekig csak zúgást és mosott emberi beszédet lehet csak hallani. Aztán jön az a nagyon kevés verekedős, üldözéses jelenet, amik többsége elég röhejes. A Bourne filmekben és a Taken-ben nagyon tetszett, hogy végre nem hollywoodi stílusba harcoltak a profi gyilkosok, magyarul megálltak egymással szemben azt szétrúgták és ütötték egymást. Hanem pár mozdulattal, gyorsan törtek el kezeket vagy éppen nyakakat. Ezzel szemben az Unkown visszatért a gyökerekhez, tehát úgy, mint a hülyegyerekek ütik-vágják egymást, nulla erővel, ugyanis még 10. betalált ütéstől se vérzik az ellenfél orra, vagy valamelyik másik testrésze. A főszereplőnek a kocsmai verekedős stílusa megbocsátható, hisz ő csak egy egyszerű professzor, de az őt üldöző gyilkosok szerencsétlenkedései már nem, ráadásul hol tudják használni ezeket a gyors kivégzéseket, hol pedig nem. Röhejes az is, hogy a filmben nincsenek tűzpárbajok, sőt össz-vissz egyszer használnak fegyvert. Ami azért érdekes mert a főszereplő nyomában egy gyilkos csoport van, akik beutazzák a fél világot, hogy egy célpontot likvidáljanak, de csak 1 pisztolyra telik. Értem én, hogy válság van, de ennyire. A legröhejesebb talán a film végi nagy harc, amikor is az egyik bérgyilkos azért, hogy megölje a célpontját nem egy lőfegyvert vesz elő, hanem egy pici pillangó kést. Van egy autós üldözés is, ami egész jó lenne, ha logikusan használnák a kocsikat. A rohadt széles berlini utakon próbálják egymást ledarálni, tehát szépen egymás mellé mennek és egymásnak feszítik a 2 kasznit. Külön poén, hogy a nagyjából 1 tonnával nehezebb Volkswagen Toureg a régi E Mercedes-t nem volt képes ellökni. Ez az E Merci amúgy valamiféle szerencsehozó kocsi lehetett a rendezőnek, mert szinte minden autós jelenetben szerepel, ezzel az autóval esnek be a vízbe (ami a film elején van), ez mászkál a városban, stb.. Az egészben pedig az a legbosszantóbb, hogy fel se tűnne, ha nem egy elég egyedi állapotú kocsiról lenne szó (nincs meg egyetlen dísztárcsája se, bent autentikus afrikai kabalák) és a rendszámtábláját jelenetenként lecserélték volna. A végén van egy grandiózusnak szánt jelenet is, amikor egy magas épület felrobban, de ez pedig a botrányos vizuális effekt miatt élvezhetetlen. A robbanás még egész jól néz ki, de az utána következő sötét jelenet már szánalmas. A kamerára valami zöldes-kék szűrőt tettek fel, ami engem a régebbi filmek víz alatti jeleneteire emlékeztet és nem arra, amikor korom sötét van. Itt szeretnék a rendezőnek egy jó tanácsot adni, a korom az fekete színű. Rendben értem én, hogy nem lehet úgy egy akciójelenetet leforgatni, hogy a néző nem fog belőle látni, de akkor is, meglehet azt oldani normálisan, minimális fényekkel szürke (Defiance) vagy esetleg barna (Batman: Begins) szűrővel. A történet nem váltotta meg a világot, az akciójelenetek pedig elég gyengék, de az Unkown-nek maradt még egy aduásza és ez a színészek.

Liam Nelson az új Schwarzenegger

Liam Nelson-nak 2005-től olyan, mintha új karrierje lenne, hála a Batman: Begins című filmnek, ahol sikerült megvillantani az ő akcióhős mivoltát (bár már a 99-es Baljós Árnyakban is harcos szerepet kapott, csak ott annyira nem volt jó). Azóta sorra kapja a szerepeket a legkülönbözőbb akciófilmekben, melyek közül eddig egyértelműen a 2008-as Taken volt a legjobb választás. Mert egyrészről ez egy piszok jó film lett, másrészről pedig itt végre olyan szerepet kapott, amiben megmutathatta a színészi nagyságát. Az Unkown-ban azonban nem sikerült annyira átütőt nyújtania, sőt kifejezetten átlagos lett, gyakorlatilag semmi pluszt nem tudott adni a karakterhez, igaz belekötni se tudok az alakításba. Liam Nelson itteni teljesítménye engem kísértetiesen emlékeztet a Star Wars 1. részben látottakhoz. Nagyon jó volt viszont A bukásból megismert Bruno Ganz, aki rendkívül hitelesen hozta a megöregedett NDK-s titkos ügynököt, akit szinte már semmi se érdekel. Egyedül egy jelenete nem sikerült jól, de ez is spoiler-ezés lenne, mindenesetre csak annyit, hogy itt valami eszméletlen hülye fejeket vág és ezzel próbálja meg kifejezni a fájdalmait, de ezt leszámítva zseniális a fickó. A nők eléggé felemásan teljesítették, no nem arról van szó, hogy az egyik jó, a másik pedig nem, hanem arról, hogy néha borzalmasak, máskor pedig egész jók. January Jones a főszereplő felesége, párszor eltudja hitetni, hogy ő egy számító, zseniális nő, ám az esetek 90%-ban egyszerűen csak egy buta nő benyomását kelti, hála a bamba tekintetének és a folyton nyitva lévő szájának (bár ez manapság valami hollywood-i népbetegség a színésznők között, mert mostanában egyre többnél látom ezt). A másik hölgy pedig Diana Kruger, aki egy ismeretlen taxi sofőrt alakit, aki pont ezért észrevétlen marad, az amúgy nagyon precíz üldözők elől és ő az egyetlen aki felismeri az igazi Martin Harris-t, majd pedig segít is neki. Ő azért egy fokkal jobban alakit a feleségénél, csak neki pedig néha megszűnik az arcmimikája, ami miatt nem tudja eldönteni a néző, hogy ő most szomorú, dühös, vagy mind a kettő. De azért elég sokszor sikerül eltalálnia az álmodozó, érzékeny nő szerepét. A gonoszok viszont egyértelműen borzalmas teljesítményt nyújtottak, bár nem is volt könnyű szerepük, illetve így legalább még jobban lehet örülni annak, amikor Liam Nelson elkapott egyet. Mindegyik fertelmesen ripacskodik, hadonásznak, mintha tarantulák mászkálnának rajtuk, irritáló fejeket vágtak. Természetesen egyik se egy ismert színész és nem is láttam őket idáig egyetlen filmben se (bár az egyik lehet, hogy szerepelt egy rövid időre a Bourne valamelyik részében), de remélem nem is fogom őket a jövőben látni.

Maradjon ismeretlen

Pár hónappal ezelőtt még valószínűleg azt írtam volna, hogy a hibái ellenére, ha moziba akartok menni, akkor tehettek vele egy próbát, mert idén még mindig ez a legnézhetőbb film, bár csak kicsit jobb, mint a Lány és a Farkas. Ám azóta már kijött a Csúcshatás és az új X-Men is, amik szenzációs filmek. Szóval az Unkown engem nem igazán nyűgözött le az elcsépelt történettel, a kissé gyenge és kevés akciójelentével (bár elvileg ez nem egy akciófilm) és az átlagos színészi játékkal. Gyakorlatilag egy tipikus középkategóriás film lett belőle, ami meg sem érdemli, hogy a Taken-nel egy lapon említsék. Szóval szerintem nem éri meg esélyt adni az Ismeretlen Férfinak.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kockakucko.blog.hu/api/trackback/id/tr863137704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.