Bemutatkozás

A blogon igyekszem minden megjelenő játékot bemutatni, de emelet megemlítek régi klasszikusokat és elmélkedek a játék/hardver piacról. Az informatika mellet, még újabb filmeket is elemezni fogok, illetve egyéb témákat is néha felvetek. Elérhetőség: kapiandras@freemail.hu Ajánlott felbontás: 1680x1050

Angry Birds (PSP)

2011.08.21. 15:38 Kápi-András

Kiadó: Chillingo Ltd

Fejlesztő: Abstraction Game-Rovio Mobile

Kategória: Stratégia

Megjelenés: 2011 január 04.

Jelenlegi ár: Nem lehet kapni

 

2009-ben a Rovio Mobile hatalmasat durrantott a mobiljátékok piacán az Angry Birds című játékkal. Sikere a vicces rajzolt grafikának és az egyszerű ugyan akkor valamennyire taktikus játékmenetnek köszönhette. Meglepetésre PSP-n nem jelenet meg a játék ekkor, igaz akkor még senki se sejtette, hogy mennyire lesz sikeres az Angry Birds, mindenesetre csak 2011-ben portolták át a játékot, ami azért több, mint sok idő, de ugye a jó munkához idő kell és mindenki reménykedett, hogy a fejlesztők tovább fejlesztik a madaras játékukat.

Repül a nehéz madár kitudja hol áll meg

Az Angry Birds játékot nehéz bekategorizálni, ám hivatalosan és szerintem is egy stratégiai játékról van szó. A játék lényege az, hogy adott számú és képességű madárral a fizikát kihasználva elimináljuk az összes malacot. A konfliktus oka az, hogy a malacok ellopják a fiókáinkat, amiket mi visszaakarunk szerezni. Természetesen ahogy haladunk előre úgy lesznek egyre szívósabb ellenfeleink és úgy lesznek egyre jobb bázisaik is, de viszont mi is erősebbnél erősebb madarakat kapunk. Kezdetben madaraink zömének semmilyen képessége sincs, aztán később már képesek lesznek több részre válni, gyorsulni, felrobbanni, vagy ami a legviccesebb, tojni is. A pályákat nem csak abszolválni érdemes, hanem a lehető legtöbb pontot érő módon meg is csinálni, ugyanis a játék osztályozza a teljesítményünket, a pontjaink alapján. Úgy kapunk minél több pontot, hogy a pályán minél több tereptárgyat rombolunk le, illetve a lehető legkevesebb madár felhasználásával valósítjuk ezt meg. Azért is érdemes törekedni a maximális 3 csillag elérésére (bár az alap fejezetben ez szinte lehetetlen), mert némely bónusz pályán csak ekkor játszhatunk.

Fogd meg és ne simogasd!

Telefonon ugye az érintőképernyőt simogatva tudtuk a csúzlinkat nekünk tetsző távolságra hátrahúzni, illetve a magasságát beállítani, majd pedig egyszerűen a célszerszámról felengedve a kezünket lőhettük ki a madarunkat. A PSP-n nincs érintőkijelző, így egy gyökeresen más irányítási metódust kellet kitalálni a fejlesztőknek. Az Abstraction Game-nek sikerült a legegyszerűbben és legjobban megoldania ezt. A joystick segítségével tudjuk a csúzlit kezelni, ami hihetetlenül élvezetes, mert egyszerűen olyan, mintha tényleg egy igazi lenne a kezünkbe. Sokkal precízebben lehet vele célozni, hisz az analog karral szépen fokozatosan, finom mozgásokkal tudunk a lövés erején és irányán is módosítani. Külön öröm pedig, hogy a lövés külön gombra került, mégpedig a legkézenfekvőbb X gombra, ezáltal most már nem fog elszállni a madarunk, ha elengedjük a kijelzőt, hogy megvakarjuk egy kicsit az izgalomtól izzadó lábunkat. A kezelhetőség nagyszerűségét jól mutatja az, hogy még egy műszakilag analfabéta ember, akinek soha nem volt még PSP, de még csak hasonló készülék se a kezébe, kapásból tudott vele játszani. Ehhez nagyban hozzá járult az is, hogy a különféle madarak színe logikusan olyan, amilyen tereptárgy ellen érdemes használni. A sárga madár tehát a sárgás fa ellen jó, a kék madár pedig a kék üveg ellen ugye, hogy mennyire logikus. Ráadásul ha valaki nem venné észre a madarak különböző színeit és hozzájuk nagyon hasonló árnyalatú tereptárgyakat, annak ott van a nagyon jól sikerült képes bemutató a madár használatáról és, hogy mire jó. Persze vannak kisebb hibák a kezelhetőség kapcsán, az egyik ilyen az, hogy néha hajlamos bogarasodni, tehát minimális erővel lövi el a madarát, hiába volt a kilövő maximálisan kihúzva, vagy teljesen más szögbe száll el. A másik viszont nem egy programozási hiba. A pályát ezúttal nem tudjuk nekünk tetszően szemügyre venni, hanem egyszerűen csak a 2 végpontja között váltogathatjuk a kamerát. Tehát vagy csak a madarak, vagy csak a malacokat láthatjuk, ami főleg az alap fejezet utáni pályákon lesz zavaró, amikor egyszerűen az első lövésnél mindig bénázni fogunk, ugyanis nem látjuk, hogy pontosan milyen messze van a cél.

Ennyire elavult?

Ez alatt nem a grafikát értem, mert hiába 2D-s és 2 éves, ennek ellenére egész jól néz ki PSP-n is a játék. Az egész olyan, mintha csak egy rajzfilmet néznénk, minden karakter jól megkonstruált és részletesen kidolgozott, a textúrák élesek, bár azért lehetne jobb is. A környezet is viszonylag jól kidolgozott, a különböző tereptárgyakon látszik a madár hatása és ha sikerül elpusztítani, akkor látványos porfelhő közepette el is tűnik. A háttér azonban kissé élettelen, nem a különféle animációkat és változásokat hiányolom, hanem egyszerűen túl fakó színeket használtak náluk, ami a játék élénk világához nem igazán illik. Az elavultságot a PSP-re értem, mert ugyanis a játék futtatásával nagyon sok probléma van. Némely telefon típuson is hajlamos volt az akadozásra, valamint a lassulásra, de a PSP esetén ezek a köbre emelődnek. Néha, főleg a játék vége felé a nagyobb pályákon egyszerűen diavetítésbe megy át és igen gyakran, pláne ha egyszerre sok pályát nyomunk le, egyszerűen ledermed másodpercekre. Ami azért egy játékra készített gépnél, pláne úgy, hogy a legtöbb tulajdonságába sok telefont le is köröz, több mint sok. Bár állítólag az Angry Birds főleg processzorra éhes és ezen a téren tényleg elég gyenge a Sony hordozható kézikonzolja, de azért szerintem valahogy kilehetett volna küszöbölni ezt a hibát. A hangok terén semmi változás sem történt a mobilos alapjátékhoz képest. Ami nem is baj, hisz a zene eszméletlen jó, kellően őrült és elvont, ugyanakkor kikapcsoló is, tökéletesen reprezentálja, hogy mit kell várni a játéktól. A hangeffektek is tökéletesek, a madarak érdekes üvöltése, sokakat inspirál arra, hogy utánozza, bármennyire is nem ilyen hangja van egy valós madárnak, valahogy illik ezekhez a karakterekhez. A madarak megérkezése pedig minden tereptárgy esetén más és más, ráadásul nemcsak a között van különbség, hogy az üveg csörren meg, vagy a fa szólal meg fájdalmas reccsenéssel, hanem más-más hangot kapunk annak megfelelően, hogy a madarunknak sikerül el lerombolni az objektumot, vagy megrongálni, netán-tán egyszerűen csak lepattanni róla, fájdalmas hanggal.

2 év várakozásért semmi jutalom

Bizony a PSP-s Angry Birds semmilyen extrát nem tartalmaz a telefonos verzióhoz képest. Csak a gyári chapter-t és a frissítésekben lévő 3 ingyenes fejezetet kapjuk meg. Emelet a Play Station Network lehetőségeit se használja ki, pedig csak azon keresztül lehet jelenleg megvásárolni a játékot. Nem tudunk javításokat leszedni, tehát az azóta kijövő chapter-ekkel nem játszhatnak a PSP tulajok. Nem lehet nyomon követni a high score pontokat, ezáltal a barátokkal harcolni a minél jobb eredményért. Az már csak hab a tortán, hogy a játékmenetben semmilyen újdonságot nem kapunk, amitől kicsit komplexebb lenne a játék (pl. a fent említett szabadcsapat összeállítás, vagy szerepjáték elemek alkalmazása). Mindezek azért lennének fontosak, hogy a játék ne legyen ennyire monoton, mert bizony 10 pálya után szörnyen ráununk. Én értem, hogy egy telefonnál nem előnyös bonyolult játékokat csinálni, ám azért egy olyan gépnél, amit kifejezetten játékra csináltak és több élvezetes, sok lehetőséggel rendelkező stratégiai játék jelent meg rá (pl. Tactics Ogre), azért kéne valami plusz. Az is egy járható megoldás lett volna a fejlesztők részéről, ha nagyon változatos pályákat csinálnak, de ugye ezt se tették meg, helyette több mint 100 pályán keresztül szinte mindig azonos erdei környezetbe játszunk és a plusz 3 chapter-ben már korántse ötletesek annyira a malacok várai sem, mint az 1. fejezetben (ott volt pl. rakéta, vonat alakú vár). Azért se értem, mert van jó pár kiegészítő telefonon az Angry Birds-höz és ezeket nem fogják elkészíteni PSP-hez, tehát nyugodtan belerakhatták volna, így a halloween-es és havas környezet kizökkente minket az erdős táj monotonitásából.

Egyéjszakás kaland a madarakkal.

Az Angry Birds nem egy rossz játék, sőt rövidtávon nagyon is szórakoztató, ám az Abstraction Game nem végzett túl jó portolást, bár az irányítás terén sikerült túl szárnyalni az eredetit, a folytonos akadások miatt a nagy pályáknál szinte játszhatatlan lesz, amiket tetéz a pár apró ám annál bosszantóbb hiba. Ráadásul semmilyen extrát nem tartalmaz a PSP-s verzió a mobilos verzióhoz képest, sőt az internetes frissítés kihagyása miatt, még egy kicsit kevesebb a lehetőség is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kockakucko.blog.hu/api/trackback/id/tr423168841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.