Bemutatkozás

A blogon igyekszem minden megjelenő játékot bemutatni, de emelet megemlítek régi klasszikusokat és elmélkedek a játék/hardver piacról. Az informatika mellet, még újabb filmeket is elemezni fogok, illetve egyéb témákat is néha felvetek. Elérhetőség: kapiandras@freemail.hu Ajánlott felbontás: 1680x1050

SBK 2011: Superbike World Championship (PC)

2011.10.06. 12:29 Kápi-András

Kiadó: Black Bean

Fejlesztő: Milestone

Kategória: Verseny

Megjelenés: 2011 május 31.

Jelenlegi ár: Nem lehet kapni

 

Nehéz megmondani, hogy melyik az élvezetesebb sorozat. A MotoGP, ahol versenymotorok harcolnak a győzelemért, vagy a Superbike, ahol utcai motorok felturbózott változatai küzdenek egymással. A játékpiacon azonban teljesen egyértelmű helyzet és nemcsak azért, mert a MotoGP, hol van, hol nincs PC-re, hanem valahogy túl unalmas, tele van hibákkal és hiányoznak belőle az olyan jól működő ötletek is, mint amik a SBK részekben jelen vannak. Természetesen mint ahogy az ilyen sorozatoknál lenni szokott, igyekeznek évente kiadni egy folytatást, ami azért néha rányomja a bélyegét a sorozatra és ez volt az érzésem az új SBK játékkal is, hisz ugyan arra a motorra épít, mint a tökéletesített előző rész. Ám a fejlesztők már évek óta bizonyították, hogy igenis mindig tudnak valami újat mutatni.

Két út között

Sajnos ezúttal kihagyták a választható játékstílusokat. Tehát már nem lehet eldönteni, hogy árkád, nitros gyors versenyekre, vagy az elég valósághű, hossz hétvégékre nevezel be. Helyette összeöntötték a kettőt. Ami természetesen kompromisszumokkal jár és mint ahogy az lenni szokott, a szimulátor kedvelők húzták a rövidebbet. Persze azért az NFS-en nevelkedett faltól falig versenyző emberek, nagyon nagyokat fognak esni, de aki már játszott a korábbi részekkel, az könnyedén fog futamokat nyerni. A ki-be kapcsolható segítségek, valójában egyik tábornak se számítanak. Aki tud vezetni, annak azért nem fog kelleni a kombinált fék, aki pedig nem az azzal sem fogja bevenni a kanyart. Az egyedüli értelmes segítség, a motoros testének vezérlésének az automatizálása, ami sokat egyszerűsödött az előző részekhez képest. Ugyanis ezúttal már nem lehet a mértékét változtatni, vagy felemelkedsz, vagy lehasalsz ennyi a lehetőség. Ám még így is billentyűzet esetén polip karokra van szükség, hogy megfelelően tudj versenyezni. Érdekes mód a manuális rajt lehetőségét kiszedték, ami azért hatalmas hülyeség, mert a gép borzalmasan jön el. Gyakorlatilag jobb esetben is 3-4 pozíciót buksz, ami azért elégé bosszantó. Maga a motorok viselkedése a 08-as epizódhoz hasonló. Tehát eléggé kezesek, de azért ellehet velük esni, hogy ha túl agresszívan gyorsítunk ki, vagy ha megcsípjük a műfüvet. Természetesen vezetés közben kijönnek az egyes motorok közötti különbségek, sőt a beállítások változtatását és az esések hatásait is érezzük. Maga az esés volt talán az SBK X egyetlen gyengéje, ami téren semmi változást nem hozott az új rész. Eléggé zavaró és ugyan akkor csalás is, hogy egy-egy esést követően a játék pár másodperc késéssel áttetszőként a pályára dob minket, ezzel alig veszítve időt. Másrészről sérülnek ugyan a motorok, de csak belsőleg, külsőleg a motoron még a legdurvább esés se hagy nyomott, pedig szívesen elnéznék egy lifegő kipufogó dobot, ha már a teljesítmény drasztikusan visszaesik. Maga a sérülések teljesen véletlenszerűek, néha legdurvább esés után is viszonylag alig érezhető lassulás, máskor pedig 70 km/h-nál egy egyszerű megcsúszás is komoly károkat eredményez. Persze elég megbocsátó a játék, ugyanis akár 2 esés után is még versenyezhetünk tovább, holott a valóságban már az 1. esést követően általában feladják a futamot. Kiábrándító az is, hogy a motor csak eséseknél fog sérülni, tehát ha 200-zal belerongyolunk valakibe oldalról és talpon maradunk, a motornak kutya baja nem lesz. Maga a motoros is sérül, de az előző részhez képest jóval jobban leegyszerűsödött a helyzet. Ugyanis a legrosszabb esetben is csak az adott megméretetést kell kihagynunk, tehát egy-egy esést követően nem kell már félteni a karrierünket és attól tartani, hogy akár több futamot is kénytelenek leszünk kihagyni. Ennék én egyrészről örültem, de másrészről azért el is vesz a szimulátor életérzésből. Nemcsak az esést nem sikerült tovább fejleszteni, de azt a kevés hibát is, ami az előző részben jelen volt elfelejtették kijavitani. Tehát most is abnormálisan lefog minket lassítani a legtöbb műfű (200-ról 2 másodperc alatt 50-re, fék nélkül), van olyan pálya, ahol büntetés nélkül átlehet vágni a kanyart, a kerékvetők nem dobják meg eléggé a motort és néha az úthibák egyszerűen kikatapultálják a pályáról a járművet. Új hiba is van, mégpedig, hogy néha miután kihajtunk a boksz-ból egyszerűen beragad 1-esbe a motor és csak egy eséssel lehet ebből kizökkenteni, ami olykor értékes helyekbe kerülhet.

Legenda vagyok

Az előző részekhez hasonlóan ezúttal is lesz gyűjtögetés, tehát különféle eredmények elérésével képeket, bukósisakokat kapunk, tehát ez egyfajta achivment rendszer. Ehhez kapcsolódik a játék legnagyobb újítása is. Mégpedig, hogy most már motorokat és pályákat is nyerhetünk. Extra aszfaltokból kicsit keveset kapunk, mindössze 3-at, de motorokból már rendesen elvagyunk látva. A megszerezhető kétkerekűek külön kategóriába, a Legends-ben foglalnak helyet. Itt régebbi eredményesebb SBK motorok felett vehetjük át az irányítást. Olyan régi versenygépek felett vehetjük át az irányítást, mint a 2000-es év Castrol Honda-ja vagy éppen a 90-es évek legyőzhetetlen Ducati-ja. Sajnos a sorozat kezdetén futó modellekből egyet se vezethetünk. De mindenesetre ezekkel a darabokkal is élvezet körözni és így megtapasztalhatjuk, hogy mennyit is fejlődött a technológia, bár az egyszerű fizikai motor miatt nem igazán érezzük, majd a gépek nehéz vezethetőségét. A jó ötletben viszont csaltak egy picit a fejlesztők, ugyanis a pályák és a motoroknak is elég nagy százaléka az előző részből volt átemelve, ilyen szempontból nem is igazán értem őket, hisz akkor már belerakhatták volna az összes évadot 08-tól egészen 2011-ig és akkor korántsem lenne ilyen lehúzás szagú ez a rész. A kisebb szériák is visszatérnek (WSS, STK), de ezeket nem modernizálták, így a 2010-es gépekkel és pilótákkal lehet csak versenyezni. A saját motoros kreálása is visszatért, ami továbbra se túl komplex, ám ennek ellenére szinte egyedülálló a versenyjátékok piacán és nagyban segíti a beleélést, bár továbbra se értem, hogy miért nem lehet női versenyzőt kreálni. A motorosunk külseje mellet, még a vezetési stílusát is beállíthatjuk. Az viszont már kicsit fájó, hogy nem csinálhatunk saját sisakfestést, tudom ez sincs a versenyjátékokban, de a sisakok zöme borzasztóan néz ki. Rengeteg a rózsaszín, lila darab (ami ugye a nem létező női versenyzőkhöz illik), az Emo stílus, meg hasonló ocsmányság, lényegében nekem kb. 1 bukó jött be (bár még 3 hiányzik a gyűjteményemből) össz-vissz, ami azért nem túl jó statisztika. A játékmódok terén lényegében nincs semmi változás, bár ez nem is baj. Visszatért az előző részek jól megkonstruált karrier módja, ahol az STK kategóriából kell előretörni a SBK-ig. Szerencsére most is elég komplex a szerződés kötés, ugyanis a jobb csapatok igyekeznek több évik magukhoz láncolni, a rosszabbaknál viszont elég 1 év, aztán meglehet próbálni, hátha még jobb csapatok fenik ránk a fogukat. Természetesen miután leszerződtünk a vezetőségnek elvárásaik lesznek velünk szemben, amik az elődhöz hasonlóan néha kicsit túlzóak, de jó pont, hogy a szezon állásától függően folyamatosan változik, így egy fejlesztésekben lemaradó, rossz idényrajt után még egy élcsapatnál se várják azt, hogy bajnok legyél. És igen, ahogy már az előző sorban megemlítettem a fejlesztés is visszatér, amivel a motort lehet javítani, különböző tesztfeladatok végrehajtásával (pl. legyen efelett az áltag sebességet, ne csúszkálj a motorral, stb). Viszont az egyetlen hibát továbbra se sikerült kijavítani. Mégpedig, hogy hiába változtatjuk meg a menüben a pilótánk bukósisakját, az nem fog megváltozni karrier módban, csak akkor, hogy ha karrier módban is átállítjuk a bukót, ami teljesen felesleges időhúzás. Az előző rész nagyon jópofa képregényes Story mod-ja félig-meddig visszatért, de sajnos pont a varázsát adó képregényes, sztori részt szedték ki belőle és átnevezték SBK Tour-nak. Így lényegében egy mezei Challange játékmódot kapunk, tehát különböző kihívásokat teljesítve kell újabb és újabb feladatokat kioldani. Magukból a feladatokból viszont sokkal több van, bár kicsit monotonok. Most is van a klasszikus, menny minél gyorsabban egy kört, kerekezzél 15 másodpercig, teljesítsd a kört X másodperc alatt fék nélkül és még sorolhatnám. Az egyetlen újdonság a Legends motorokhoz kapcsolódik, mégpedig, hogy különféle valóságban lezajló híres eseményeket kell nekünk is véghezvinni.

Ez csak gyakorlás

Az SBK 2011 legnagyobb hibája talán a mesterséges intelligencia, vagy inkább annak hiánya. Az alsóbb kategóriába még kör ideilleg úgy ahogy tartják velünk az iramot, ám a királykategóriában még a legnehezebb szinten is másodperceket verünk rájuk. Arról nem is beszélve, hogy roppant bután is motoroznak, tehát végig az ideális íven vonatoznak egymás mellet és csak néha-néha előzik meg egymást, holott szinte mindig lőtávolban vannak. Ráadásul megvan az a rossz tulajdonságuk is, hogy simán belénk jönnek, ha mi előttük más íven motorozunk. Aminek eredményeként jobb esetben addig verődnek belénk, amik a motoruk ki nem katapultál a kavicságyba, vagy ha pechesek vagyunk gyönyörűen lerepülünk a motorról. A Challange feladatok is roppant könnyűek, nagyjából 15-20 másodperccel jobb időket lehet menni könnyedén, mint ami Storm (vagyis legjobb) eredményhez szükséges. A fejlesztők azonban elmondták, hogy idén elsősorban nem a Single-re, hanem a Multi-ra helyezik a hangsúlyt. Tehát az előbbit úgy is fellehet fogni, mint egy gyakorlást, különféle extrákkal, hogy utáni megmérkőzzünk a hasonló motorfanatikusokkal. A többjátékos versenyzés legnagyobb fejlesztése, hogy az F1 2010-hez hasonlóan szintet lépünk és az automatikus szerverkereső ez alapján dob minket össze más játékosokkal. Egész jópofa ötlet és lehet is kérkedni a haveroknak, hogy mi mennyivel nagyobb szintűek vagyunk, ám azaz egésszel a probléma, hogy ha utolsók is vagyunk, nagyon lemaradva, akkor is kapunk XP-t. Tehát az is előfordulhat, hogy tök béna, időmilliomosokkal rak össze minket a játék, aminek eredményeként porrá zúzzuk őket. Persze ettől még jó is lehetne a Multi és ha haverokkal játszunk nincs is probléma, ám csak akkor. Ugyanis nagyon sok a csaló, aki 1 percet ver rád 1 kör alatt és lényegében folyton 400-500 km/h-val száguldozik. Mondanom se kell, hogy milyen dühítő, amikor egy tökéletes versenyzéssel csak egy 6.-7. helyet tudunk elérni és az előttünk levő több körrel előzött meg minket (amit a játék valamiért nem tud kiirni, hanem csak a percbeli eltérést mutatja). Emiatt gyakran az első körök után sokan le is csatlakoznak, hogy máshol próbáljanak szerencsét.

Technikai is kell a jó eredményhez

A grafikus motor már 4 éves és a kezdeti szenzációs látvány, mára már eléggé idejemúlt. Rengeteg a szögletes, pixeles textúra, a motorok kidolgozottsága korántsem annyira részletes, mint ahogy a Shift 2-ben, vagy más idei versenyjátékokban. Ráadásul az effektek terén vissza is fejlődött egy picit, ugyanis ezúttal teljesen semmit mondó szürkeség borítja be a pályát, felhős körülmények között, a tűz effektből pedig valamiért kifelejtették a kékes szint, arról nem is beszélve, hogy túlzottan nagy lángok csapnak fel visszaváltáskor a kipufogóból. Viszont a pályán hömpölygő víz, a plexin átszűrődő nap remekül néz ki és még most is felveszi a versenyt a konkurenciával, csak úgy, ahogy a közönség is. Ami teljesen 3D-s, rendkívül jól meganimált és a Codemasters játékokkal ellentétben, nem mindig ugyan azok az arcok állnak egymás mellet, ugyan úgy mozogva. Ráadásul jópofa zászlók is vannak körülöttük, ezzel segítve a minél jobb beleélést. Az animációk viszont valamiért kissé darabosak lettek, a közönség kicsit robotosan mozog, amikor elsuhanunk sok tereptárgy mellet, olyan érzésünk, van mintha képkockánként pörgetnénk a felvételt és az esésnél is nagyon furcsán, mereven viselkedik a vezető. Az extra jelenetek terén is megfogyatkozott az előző évhez képest az SBK. Szerencsére a dobogózás ezúttal is megmaradt, bár az animációk ugye nem tökéletesek, de viszont minden motoros úgy fest, mintha egy TV közvetítést néznénk (leginkább Biaggi-n és Melandri-n döbbentem meg) és ugye idén még egyetlen versenyjátékban se volt meg ez az elem. A box-ban lévő élet is megmaradt, tehát ezúttal is beszélhetünk a versenymérnökünkkel és láthatjuk, ahogy a szerelők vizsgálják a motort, nézegetik a telemetriát és hasonlók. Viszont a menüt sajnos átalakították. A korábbi részekben az egész olyan volt, mintha a Paddock-ban lennénk, láthattuk a motorunkat, ahogy a különböző opciók között lépkedtünk, úgy mentünk más helyszínekre (pl. az esernyős lányokhoz, vagy éppen a póló árusokhoz). Ezúttal egy teljesen átlagos, semmit mondó, kidolgozatlan absztrakt elemet (szerintem valami széttörő betontömbök, de mindenkinek más a véleménye róla) tartalmazó menüt kapunk. A zenék terén ugyan olyan jó, mint az elődök, bár azért ezúttal nincsenek annyira ismert számok. Ennek ellenére a visszajátszásokkor jó kis modern rock számokat hallhatunk majd.

Visszaesés

Nagyon jó kis játék is lehetne akár az SBK 2011, ha nem lenne a tavalyi X nevezetű epizód, ugyanis az a multiplayer-t leszámítva minden téren felülmúlja az ideit, tehát aki teheti inkább arra ruházzon be (már csak azért is mert jelenleg Magyarországon csak az kapható). Mindenesetre aki megveszi a 2011-et az se fog csalódni, ugyanis az elődök számos jó tulajdonságát (karrier mód, saját motoros kreálása, gyűjtögetés) megörökölte és a játékmenet is szórakoztató, pláne, hogy ha van egy haverod. Viszont a Milestone-nak 2012-re mindenféle képen nagyot kell változtatni, hogy ha megakarja tartani a jelenlegi rajongói bázisát és vásárlóit. A grafikus motor felett már eljárt az idő, kéne pár gyökeres újítás is (pl. egy nagyon látványos törésmodell) és az X apró, ám annál zavaróbb hibáit is ki kéne javítani.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kockakucko.blog.hu/api/trackback/id/tr813282285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.