Bemutatkozás

A blogon igyekszem minden megjelenő játékot bemutatni, de emelet megemlítek régi klasszikusokat és elmélkedek a játék/hardver piacról. Az informatika mellet, még újabb filmeket is elemezni fogok, illetve egyéb témákat is néha felvetek. Elérhetőség: kapiandras@freemail.hu Ajánlott felbontás: 1680x1050

F1 2011 (PC)

2011.11.21. 13:39 Kápi-András

Kiadó: Codemasters

Fejlesztő: Codemasters Birmingham

Kategória: Verseny

Megjelenés: 2011 szeptember 20.

Jelenlegi ár: 8000 FT

 

Az F1 2010 talán minden idők egyik legnagyobb csalódása. 7 év várakozás után, hogy PC-n újra legyen egy Formula 1-es játék, majd megjött ez a borzadály, ami inkább egy NFS stílusú kamion (nagyjából annyira volt közvetlen a kormányzás) versenyre emlékeztetett. A kritikai bukás ellenére az anyagilag hatalmasat tarolt a Codemasters F1 játéka, ugyanis velem együtt, még sokaknak nagy álma az, hogy az autóversenyzés királykategóriájában vezethessenek és mivel reálisan ennek semmi esélye, marad a monitor előtti. Mindenesetre a hatalmas csalódást követően mindenki kétkedve fogadta az új F1 2011-et és az első előzetes videók alapján ez is ugyan olyan rossznak tűnt, ám aki nyomon követte a készítését, az láthatta, hogy ezúttal a játékosok véleménye alapján fejlődik a játék. Úgy, hogy a megjelenés napjára már egészen belelkesültem és gőzerővel el is kezdtem a játékot nyúzni és, hogy milyen lett? Az kiderül az alábbi sorokból.

A célnak megfelel

A játékbeli lehetőségeket ugye az F1 szigorú szabálykönyve miatt nem lehet nagyon bővíteni. Csak úgy, ahogy a valóságban megjelent az állítható hátsószárny (DRS) és kinetikus energia visszanyelő (KERS). A pályák tekintetében az idei összes csíkon versenyezhetünk leszámítva a Bahrain-it, amit én személy szerint hiányoltam, oké, hogy idén elmaradt, de azért egy-két Multi-s mókát eltudtam volna képzelni, ráadásul hivatalosan a versenynaptár része volt, így azért bekerülhetett volna. Természetesen minden 2011-es csapat négykerekűét vezethetjük. Ráadásul külön öröm, hogy ezúttal már jóval radikálisabban különböznek egymástól a valóságnak megfelelően, pl. a 3 kiscsapat kocsijában, nincs KERS. Az viszont zavaró, hogy az erőviszonyok az év első felét tükrözik, így pl. a Force India a mezőny végén van, a Lotus-ok pedig általában a dobogós helyezések körül legyeskednek. Ennek megfelelően a pilóta felállás is az év elejét tükrözi, így pl. Bruno Senna, vagy Daniel Ricciardo sincs benne a játékban. A pilóták terén azonban nem ez a legidegesítőbb, hanem, hogy a karrier módban nem változtatnak helyet, ez nem csak az F1 hibája, hanem az összes versenyjátéké. Tehát hiába teljesít az egyik pilóta erőn felül, vagy alul, mindig ugyan annál a csapatnál lesz és ha kitúrjuk a helyéről, nem keres egy másik csapatot, hanem egyszerűen megszűnik létezni. Ez azért is érthetetlen, mert a szponzor matricák most már függetlenek lettek a sisak festéstől, tehát a pilóták könnyen cserélhetőek lennének. Apropó bukósisak, ezen a téren nagyon nagy előrelépés történt, ugyanis most már 40 db jobbnál jobb mintázatú sisakból választhatunk. Ha bár egy editor azért még nem ártott volna, hogy tényleg a mi ízlésünket tükröző sisakot kreálhassunk és azt a pár mintázatot, amit nem találunk meg megcsinálhassuk (pl. én nagyon szerettem volna egy hófehér sisakot, a tetején vörös mintával, de ilyen, vagy ehhez hasonló sincs a bukók között). Mindenesetre legalább már nem fordul elő az a röhejes jelenet, ami az előző részben, hogy mindenki ugyan olyan bukósisakkal versenyzik egy Multi meccs során, pláne azért nem fog ez előfordulni, mert minden egyes csapat ugye egyedi szponzorokkal rendelkezik és ezek matricái mindig megjelennek a sisakunkon (pl. Red Bull logó, Kingfisher, stb.). Ezáltal sokkal valóságosabbnak fog hatni a sisakunk, hisz már nem lesz korházi sterilitású (ami ugye napjaink pénz orientált világában elképzelhetetlen), ráadásul még ara is ügyeltek, hogy melyik csapat milyen márkájú sisakot használ, így miután a Force India-tól átkerültem a Sauber-hez a sisakom formája is megváltozott az Arai féle, hátul domborúról, a Schubert féle szögletesebbre. Másik újítás, hogy ezúttal már mindenki levelezik veled. Tehát a csapat levélben küldi el a futamra való céljait, az időjárás jelentést, de az átigazolási ajánlatokat is itt nézhetjük meg. Maguknak a leveleknek a megfogalmazása nagyon jó lett, tényleg átjön egy-egy csapat mentalitása. A Force India-nal pl. egy-két villantás után elkezdtek irreálisan magas célokat kitűzni és ha bár folyamatosan elbuktam ezeken, azért a média felé dicsértek, a Sauber-nél viszont megfontoltabban álltak hozzá a teljesítményemhez és mindig teljesíthető feladatokat adtak. A szerződés ajánlatok is zseniálisak, a Williams kb. olyan szintű levelet irt nekem, mintha csak egy kis béna gyökér lennék, aki elférne náluk 2. számú pilótának. Adtak 2 futam gondolkozási lehetőséget, azt nem is kerestek fel többé. A Team Lotus-tól viszont olyan levelet kaptam, hogy csak ámultam annak a gyönyörűségén. Tonny Fernandes nagyon szépen megkért, hogy csatlakozzak a csapathoz, ami még ugyan jelenleg gyengébb, mint a mostani csapatom, ám hajlandóak teljesen kiszolgálni engem és minden egyes fejlesztést végre hajtanak amit javasolok és jövő évig várnak rám (magyarul nem sürgettek). Ezekkel csak 2 baj van, az egyik végül is nem akkora baj és ez a Decline gomb hiánya, hisz a legtöbb szerződési ajánlat csak egy bizonyos ideig érvényes és utáni automatikus törlődik, de akkor is jól esett volna, ha nagy képű Williams-eseket elküldhettem volna. A másik hiba pedig az, hogy az ajánlatokban kvázé semmi konkrét összefoglalás, tehát nekünk kell a szövegből kivenni, hogy 1-es vagy 2-es számú pilótának akarnak felvenni minket, a fejlesztések terén kifognak e szolgálni és milyen céljaik vannak (persze azért ez már nem probléma egy középfokú angol nyelvtudással). A karrier mód amúgy sajnos másban nem fejlődött, ugyan olyan unrealisztikus, mint az elődben. Tehát hiába vagy harcban a bajnoki címért egy gyengébb autóval, a nagy csapatok nem fognak lecsapni rád. A fejlesztések megszerzési ezúttal is kicsit nevetségesen egy nagyon lassú idő megdöntésével szerezhetők meg (leszámítva a Package és Unique szintűek, amiket automatikusan oda adnak). Az interjú kérdések ezúttal is ismétlődőek és sokszor nem is kapcsolódnak a történésekhez (pl 47 pontos hátrányom volt az 1. helyezetthez képest 2 futammal a VB vége előtt és erre arról faggatnak, hogy szerintem bajnok leszek e). Apropó interjúk, ezen a téren még vissza is fejlődött a játék, ugyanis most már nem mehetünk dumálni az interjú szobába, ami szerintem az előd egyik nagyon kevés pozitívuma volt, hanem véletlenszerűen fognak minket a Paddock-ban megállítani majd. Talán ezért is kárpótlásul, minden időmérő, vagy futam után jön egy kis átvezető karakterünkkel (akit nem szabhatunk testre, így mindenki ugyan azzal a kékszemű sráccal fog versenyezni, de ugye csak a szeme látszik majd). Ezek nagyon jópofák lettek, a karakterek animációja nagyon jó (pl. láthatjuk, ahogy a futam után visszateszi a kormányt) és változatosak is, ráadásul a játék igyekszik mindig az eseményekhez igazítani a kamerát. Amikor az évadzáró Brazil futamot megnyertem pl. a kamera kb. 2 másodpercig mutatott engem, majd pedig a bajnok Vettel kicsattanó örömét nézhettem. Azonban ennek is vannak kisebb hibái, pl. ha nem teljesítem a csapat elvárásait, akkor mindenki annyira szomorú, mintha csak egy bajnoki címet veszítettem volna el. Egyszerűen szakadtam a röhögéstől, amikor Angliában 7. lettem a Force India-val (csapattársam 21. lett) és a karakterem úgy rázta fejét, mintha utolsó lett volna és mindenki lehangolt volt a csapatnál, mert a kitűzött helyezés a 6. volt (17. helyről indultam, a bajnokságban az előttem lévők nem szereztek pontot szóval én nagyon örültem ennek a helyezésnek). A karrier mód mellet a másik különlegesebb játékmód a Time Attack, ez lényegében egy Challange játékmód, különböző szituációkban kell minél jobb időt futnunk és az érmeket az időnk alapján kapjuk. Jópofa ez a játékmód és nagyon jó gyakorlást nyújt, bár azért lehettek volna kicsit komolyabb idők is, illetve a mennyiség terén kicsit gyengén áll, ugyanis mindössze 6 db-ot kapunk. A fejlesztők ígérete szerint a közeljövőben érkeznek újabbak, sőt azt is lehet hallani, hogy csak úgy, ahogy a régebbi Sony F1-es játékoknál a 2011-ben is megjelennek régebbi legendás autók, bár valószínű, hogy ezekért majd fizetni kell (pláne a Dirt 3 után ahol ezt már megvalósították).

Kicsit buta, de legalább szép

A fejlesztők nagyon ígérgették, hogy ezúttal agresszív AI-t kapunk, de a gyakorlatban ebből semmit se fogunk tapasztalni. Simán vonatoznak mögöttünk, esetleg, hogy ha Vettel (őt mondjuk nem értem miért), vagy Hamilton megy mögötted, akkor DRS-sel belegyorsít a hátsódba, amivel ki is nyírja a futamát. Ugyanis érthetetlen, de ezúttal se akarják feladni az ideális ívet, sőt későn fékezni se mernek, ennek megfelelően nem is nagyon fognak hibázni. Azért fejlődtek, pl. időmérő alatt nagyon intelligensen lehúzódnak, ha már nincsenek gyors körön és igyekeznek minimálisan akadályozni bennünket. Ha bár nem tudnak előzni, a tempólyuk rendkívül jó, így komoly kihívás megverni őket, persze csak nehezebb szinteken. Ráadásul a pilóták stílusát is sikerült leprogramozni. Hamilton pl. nagyon agresszív, folyton blokkolnak az első kerekek, amitől a gumik sokkal hamarabb elfogynak, ezzel szemben Button az első kiállásig nyugodtan köröz, majd miután már mindenki kiállt gyorsan fut pár brutális kört és még sorolhatnám. Az erőegyensúlyt azonban nem lőtték be tökéletesen. A kiscsapatok nagyon reálisan a Williams-szel együtt szinte mindig leghátul vannak, a két Lotus Renault csak úgy, mint a valóságban nagyon hasonló eredményeket produkál, hogy Heifeld, hol pedig Petrov van egy kicsit előrébb. Az viszont érthetetlen, hogy Massa miért megy annyira jól, mint Alonso vagy, hogy miért Webber általában a leggyorsabb (pláne az idei év alapján). A grafikáról, csak úgy, mint a Codemasters mostani versenyjátékai esetén az Ego motor gondoskodik, ami a Dirt 3 és az F1 2010 gyenge teljesítménye után (minden élettelen, kicsit szürkés, egyesek szerint őszies) az új Formula 1-es játékban újra brillírozik. Kezdjük is a legfontosabbal a gépigénnyel, ami átlagos lett. Az én régebbi PC-mmel is 40 fps körüli értékkel tudtam futatni, persze csak levett grafikán, de mindenesetre az hatalmas előrelépés, hisz az elődöt úgy kellet szétállítani, hogy egyáltalán ne akadjon. Ráadásul levett grafikán is egész jól néz ki (bár reflections nélkül nagyon röhejesen néz ki a Mclaren, lényegében sötét szürke lesz az egész). Ám ha van egy megfelelő gépünk és feltekerhetjük a grafikát egyszerűen csak ámuldozni fogunk a látottaktól. A napfény lágyan megcsillan a Mclaren ezüst festésén, a kormányon még a legapróbb kis felirat is elolvasható és teljesen úgy néz ki, mint a valóságban. Minden egyes kocsi nagyon részletesen kidolgozott és pontosan megegyezik eredeti másával. Olyan apró részletekre is ügyeltek, mint a fékerőt elosztó kar kidolgozása, vagy az, hogy az első szárny vibráljon. Külön öröm pedig, hogy ezúttal már használható a belső nézet, ugyanis egy kicsit magasabbra lett helyezve, plusz a LED most már végre rendeltetés szerűen működik (az elődnél egymás után nagyon gyorsan kigyulladtak, majd jött a leszabályozás) és lehet az alapján váltani. A kocsiban ülő pilóta is hasonló részletességgel lett kidolgozva, a ruhája gyűrődik, ahogy kormányoz, belső nézetben láthatjuk, ahogy a lába a mozog, de nem csak a gázadás vagy éppen fékezés miatt, hanem az erőhatásoknak megfelelően is próbál ellenállni az alsó végtagjaival. De minden egyes gombnyomogatás a képernyőn is megtörténik, így ha megnyomjuk a KERS gombot, a virtuális pilótánk is benyomja a gombot. Persze nem működik tökéletesen a dolog (pl. az elforgatott kormányt nem érzékeli, igy ugyan ott nyomja meg a KERS-t mint stabil helyzetben), de legalább van, mert más autós játékokban, még a nagyon jól sikerült Shift 2-ben még annak is örültünk, hogy ha a váltást leanimálták (ráadásul ott még azaz egyszerű mozdulat se volt tökéletes). A fejmozgás pedig abszolút megfelel az erőhatásoknak, ráadásul a pilóta, ha közelében van valaki, akkor lehet látni, hogy belenéz a visszapillantó tűkörbe, vagy ha megy el valaki, a fejével követi. Minden egyes versenyző pedig úgy néz ki, mintha csak a TV-ből lépett volna ki. Külön öröm, hogy ezúttal már a csapattagokat is elkezdték kidolgozni, így nem mindenhol ugyan azt az 5 ember láthatjuk, hanem ahogy autókázunk a box-ban láthatjuk, hogy minden csapatnál más emberek állnak, sőt néhány hírességet is láthatunk, úgy, mint Rob Smedley-t, vagy Ross Brawn-t. Sajnos azonban Bernie Ecletsone nincs benne a játékba, pedig szívesen pacsiztam volna vele egyet. Az effektek DX11-esek (9-et is támogatja), ennek megfelelően remekek, láthatjuk, ahogy a forró kipufogógáz szál föl az autóhátuljából (vagy elejéből), de az is dicséretre méltó, hogy a földhöz érő elemek szikráznak. Remek látványt nyújt az is, ahogy a gomolygó fűst száll föl a motorból, vagy éppen lángnyelvek a kipufogókból. Az időjárásra pedig már az előző résznél se lehetett panaszunk, ám itt még azt is felülmúlták. Itt már nem csak egyszerűen napsütés van, hanem annak is különböző típusai vannak, úgy mint tiszta idő, sziporkázó, meleg nyári kánikula, vagy hűvös napos. Mindezeket főleg a színek váltakozásával érik el abszolút megfelelően. De nem csak ideális körülmények között vezethetünk, hanem akár szakadó esőben, ahol minden egyes tócsa a valóságnak megfelelően tükröződik és a vízfüggöny mögül, alig fogunk valamit látni. Ráadásul most már mindezek váltakozása rendkívül dinamikusan történik, tehát látni fogjuk a felhők mozgását, ahogy szépen beborul, vagy ahogy a felhő rétegen fokozatosan kezd áttörni a napsütés. Ezúttal már az éjszakát is rendesen megoldották és az egyszerű fekete háttér helyet, gyönyörű csillagos eget kapunk, ahol a hold szépen süt a felhőkön keresztül és a reflektor fénytől, kicsit minden máshogy néz ki, csak úgy, ahogy a valóságban. Persze ezen a téren azért még van hova fejlődni, pl. az eső most is csak úgy hirtelen rákezd, nincs az, hogy elkezd csöpögni vagy hasonló, néha valami hiba csúszik és nem múlik az idő Abu Dhabi-ban, vagy éppen 0%-os eső esetén szakad az eső, de a mérnök azért száraz pályás gumikkal küld ki. A pályák kidolgozottságára nem lehet panasz, nem elég, hogy az aszfaltcsík tökéletesen hű az eredetihez, tehát minden egyes kátyút, hibát megtalálunk rajta, sőt még a kerékvetők magasságára is ügyletek, így akár Massa indiai mutatványát is megismételhetjük, de még a pálya környezetét is kidolgoztak, nem is akárhogy. Monaco házain lelehet olvasni a házszámot, más pályákon pedig a távoli hegyek is térben vannak, az azon lévő házakkal, ezáltal nincs meg azaz érzés, ami a korábbi autós játékoknál, hogy egy kép előtt versenyzel. Azért, hogy egy kicsit kötözködjek, van egy-két textúra (pl. a bukósisakunk), amik alacsonyfelbontásúak lettek és a hozzám hasonló fanatikusoknak szúrni fogja a szemét. De ezek csap apróságok és ha összességében nézzük, a játék már-már olyan látvánnyal rendelkezik, mintha csak a TV-n néznénk egy közvetitést. Hangok terén is remek a Codamesters üdvöskéje, minden autó úgy szól a valóságban és a hozzá értők simán megmondják, hogy most egy Ferrari erőforrás, vagy egy Renault erőforrás bőmből, ennek megfelelően könnyedén válthatunk szimplán csak hang alapján. A hangok terén amúgy nem csak a motorokéra, de minden másnak a hangjára ügyeltek. Halljuk ahogy az állítható hátsószárny lenyílik, ahogy az esőcseppek, vagy éppen kavicsok pattognak a karosszérián, vagy ahogy a közönség egy-egy látványos előzésnél elkezd tombolni. A zenék terén is mindent beleadott a Codemasters, bár elégé egysíkú, de a ritmusos Drumm and Base és Light Rock számok kitűnő alapot nyújtanak az F1-es hangulathoz. Habár ezúttal nem lesznek olyan közismert számok, mint a Watercolour a Pendulum-tól, vagy az End Credits, cserébe sokkal több számot kapunk, amitől kicsit változatosabb lett. Egyedül a mérnök irritált, no nem a hangja miatt, hanem az információs készsége miatt. Az első futamot pl. sikeresen elbarmolta azzal, hogy nem tájékoztatott arról, hogy mivel feltekertem a motort nem rendelkezek elég üzemanyaggal a verseny tempós befejezésére, helyette olyan általam is észrevett információkat mondott, mint, hogy a mögöttem lévő srác támad engem, vagy az örök kedvencem a megelőztek. Ilyenkor kedvem lenne vissza szólni, hogy nem mondod, vagy valami hasonló. Egyszerűen a lényeges dolgokról, hogy üzemanyaggal miként állok, mi a helyzet a gumival, esetleg a bajnokságban a riválisommal mélyen hallgat. Arról pedig, hogy esetleg valami javaslatot tegyen futamon, hogy változó időjárás esetén milyen gumit tegyünk fel ne is álmodjunk. Ezen felül valamiért minden vágya az, hogy az időmérőn a gyors körünkön kizökkentsen minket. Ugyanis a legnehezebb kanyarkombinációkban rendre közöl velünk valami hülye információt (guminyomás rendben, a csapattársad X-edik, az 1. szektor jó volt, stb.). Persze azért néha működik is, pl. szabadedzések és időmérők alkalmával mindig értékeli külön-külön a szektorokat és elmondja, hogy hol veszítünk időt, min kéne javítani, ezzel segítve minket. De a gratulációk is nagyon jól sikerültek, egy-egy látványosabb előzésünket kapásból elismeri, de a futamok után is a valóságnak megfelelően megdicsér minket. Ráadásul olyan részletekre is ügyeltek, mint az, hogy közli velünk, hogy ha rekordot állítottunk fel. Az év végi Brazil nagydíj után pl. ezt mondta nekem ,,6 győzelem egy újonc pilótától, ez új rekord. Nagyon, nagyon jó vagy. Micsoda év volt. Örülök, hogy az évet a csúcson tudtok befejezni.”. Ugye, hogy ezt a valóságban is eltudjuk viselni Külön öröm pedig, hogy most már végre úgy szólít a játék, ahogy beállítottuk. Maga a hangtónusa is nagyon kellemes lett, abszolút emberinek hat, lehet érezni rajta, hogy ha ingerült, vagy azt, hogy ha örül. Egyszer pl. sikerült kiborítanom, ugyanis miután végeztem a box kiállással és indultam vissza pályára a visszapillantóban megpillantottam 2 autót és mivel csak azt láttam, hogy az egyik vörös, valahogy automatikusan arra gondoltam, hogy biztos Alonso lesz az, aki 2. helyen áll és egy elég kemény manőverrel bevágtam elé. Mire a mérnök rám ordibált, hogy azokkal az autókkal nem vagyok versenyben, ők lekörözöttek. Ne törődjek velük.

Ülni milyen benne?

Persze mindezek szép is jók, amiket az előbb pozitívumként megemlítettem, de a lényeg, hogy milyen vezetni, mennyire szimulátor. A kormány támogatás ugyan olyan, mint az előző részben, tehát szinte mindent betudsz állítani, kezdve a Force Feedback-től, egészen az érzékenységig és a holtjátékig bármit. Erre szükség is lesz, ugyanis alapbeállítások mellet az autó nem elég közvetlen kormányzású és ez a tempós kanyaroknál megbosszulja magát. Ezt követően viszont nagyon élvezetes lesz és a segítségek kikapcsolásával kihívás is lesz a 4 kerekűeket a pályán tartani. Ezúttal már búcsút inthetünk a mágnes autó életérzésnek. A kocsik a túlzott gázadástól megcsúsznak, az ideális ív mellet sokkal jobban fogunk csúszni és nehezebb is lesz fékezni. De az ideális ívről fékezve is könnyen blokkolhatnak a kerekek, ha túl sokáig, vagy túl nagy erővel fékezünk (az elődben ugye nem lehetett blokkolni a kereket). Mindezek ellenére én az új F1-ben sokkal kevesebbet hibáztam mint a régiben, ugyanis mindezeket abszolút érezni fogjuk és egy gyors ellenkormányzással orvosolni tudjuk a dolgokat. Persze ha netán mégis bekövetkezne a gebasz, akkor lehetőségünk lesz visszatekerni az időt és újra próbálkozni, persze csak alacsonyabb nehézségi szinteken. A kocsik nem elég, hogy nagyon reálisan viselkednek, de a különbségek is nagyon érezhetőek és itt nem arról beszélek, hogy az egyes gyártók között, hanem a beállítások között. Most már radikálisan másmilyen lesz vezetni egy esőre beállított autót, mint egy szárazpályásat, de azt is érezni fogjuk, ahogy ürül az üzemanyag, vagy kezd elkopni a gumi. Az autók viselkedése azonban nem lett annyira tökéletes, mint a Shift 2-esetében. Az egyik legzavaróbb baki, hogy a kerékvetők nem dobják meg az autót, a Momo kormányom ami van pedig az egyik legjobb ezen a téren, még is csak alig éreztem a kerékvetőket (pedig minden max értéken volt), de a kocsi viselkedésére se hatnak ki. Aztán kicsit a kezdők felé szolgálva a fű és a keréktalálkozásai is elég béna lett, ugyanis a valósággal ellentétben ilyenkor nem elveszítjük az uralmat az autó felett, hanem egy kicsit visszalassulunk. Maga az autók irányítása pedig szerintem lehetne még egy kicsit közvetlenebb, precízebb, habár megnéztem magamtól egy belső kamerás felvételt és egyet Vettel-től és nagyjából ugyan úgy kormányoztunk (ugyan olyan elánnal, ellenkormányzással). És ugye én még nem vezettem Formula 1-es kocsit, tehát csak elképzeléseim vannak arról, hogy miként viselkednek, szóval ez csak egy vélemény, lehet, hogy tényleg így kell viselkedni egy F1-es autónak. A sérülések tekintetében lehet dicsérni a játékot, meg szidni is. Kezdjük a jóval végre van mechanikai hiba. Persze amikor ez bekövetkezik annyira nem örülünk. Mindenesetre lehet problémánk a hűtéssel, a motorral, a fékekkel, a KERS-szel, a DRS-sel, kaphatunk defektet, sőt állítólag még a váltó is megadhatja magát, bár én ezzel még nem találkoztam. Ezeknek egyik előnye, hogy marha jól meglettek csinálva, különösen a motor elfüstölése látványos, ahogy az autó hátuljából hatalmas fehér füstfelhő szál föl, de a fékekből kiáramló fekete fűst is igen látványos. Ezeknek egy része még a hiba előtt érezhető is, pl. az egyik futam szabadedzésén az autónak nagyon furcsa berregő hangja lett és vissza is lassult. Nagyon óvatosan visszagurultam a box-ba és gyorsan kicseréltem a motort. Majd az év vége felé újra ez az erőforrás került a kocsimban és a kivezető köröm végén látványosan elfüstölt, tehát tényleg rossz volt az erőforrás. Másik előnye ezeknek, hogy ettől még reálisabb lesz az egész játék, hisz az F1-ben szinte minden futamon láthatunk meghibásodásokat. Az aerodinamikai sérül viszont ugyan olyan gagyi, mint az előző részben. Egyedül az első szárnyat tudjuk leszakítani, azt is csak nagyon erős erőhatás esetén. Egyszerűen röhejes látvány lesz, ahogy mondjuk hátulról megtorpedóz minket Hamilton, az ő autójának leszakad az eleje, de nekünk se a diffúzorunk, se a hátsószárnyunk nem fog sérülni, de az is érdekes, hogy egy 300-as fallal való találkozást is megúszhatunk sérülés nélkül, hogy ha az autó hátulja találkozik a betonfallal.  A DRS és KERS a valóságnak megfelelően fog működni. A DRS-nél külön érdem, hogy vizuálisan is látni fogjuk, ahogy lenyílik a szárny. Sajnos azonban az aktiválását nem tudjuk állítani, bár nekem pont az itteni beállítás az egyszerűbb. Tehát megnyomjuk a gombot és utána az első fékezésnél befog majd csukódni, ez az esetek 95%-ban jól is működik, ám néha az enyhe fékezésnél (tehát ép, hogy lenyomod a fék pedált) egyszerűen nyitva marad és ilyenkor gyönyörűen reprodukáljuk Maldonado monzai piruettét. Ugyanis a bekapcsolt DRS-sel a valóságnak megfelelően a kanyarokban hátul alig van leszorító erőnk, így könnyen elszállunk. Fontos újítás, hogy ezúttal már nem Bridgestone gumikon, hanem Pirelli-ken száguldozhatunk, ugyanis ezek is megegyeznek valóságos társaikkal. Az összes keverék a valóságnak megfelelően lett elosztva az egyes pályák között és lehet közöttük érezni a keveréket. A szuperlágy (piros) nagyon gyors, de csak pár körig, utána varázsütés szerűen elfogy hátul a tapadás és nehéz lesz kormányozni a kocsit, a lágy gumi már jóval taktikásabb, ugyanis ez igen gyakran kezd el szemcsésedni és ekkor már sokaktól láttam, hogy bemennek lecserélni, de ez a megégett felület 1-2 kőr alatt lekopik és ekkor újra lehet nyomni. Végül száraz pályás gumikból van a közepes és a kemény, ami csakúgy, mint a valóságban szinte használhatatlan. Nagyon fontos, hogy a szabadedzések során megfelelően beállítsuk rá az autót, különben soha az életben nem fogjuk felmelegíteni (más kérdés, hogy ilyenkor jobban is fogjuk ölni a gumikat), de ha ez megtörténik, akkor is sokkal lassabb lesz, mint a lágyabb keverékek. Mindenesetre a gumik nagyon realisztikusan viselkednek, a vezetésünktől függően fogynak (meghatározó mértékben), így egy valós hosszúságú versenyen érdemes lesz majd használni az agyunkat is, hogy ne öljük meg őket pár kőr alatt. Az üzemanyag-befecskendezés állítgatása is kicsit megváltozott, ugyanis ezúttal már nemcsak jobban fog melegedni a motor, de a fogyasztás is több lesz, így akár kifogyhat a nafta is. Mondjuk ez nagyon rosszul lett megoldva, mert nemcsak egyszerűen megállunk, hanem elkezd rángani az autó és nagyjából olyan 100-as tempóra lassulunk, így akár egy teljes kört is megtehetünk. Az ötletes módosítással a másik probléma, hogy kevés az állítási lehetőség. Mindössze 3 opciónk van gyors, normál, lassú, ezzel így nem igazán megfelelően taktikázni, csak, hogy lássátok a különbséget egy igazin, olyan 10-12 db beállítási érték van. Sok játékos követelte a Safety Car-t és a piros zászlót, amit a birminghami fejlesztő csapat bele is tett a játékba, bár én azért meglettem volna nélkülük. A Safety Car gyakorlatilag használhatatlan, ugyanis hol mi, hol pedig a gép kezeli a gázt és a féket, ráadásul az AI abnormálisan nagy tempót diktál, így nem, hogy utolérnénk a mezőnyt, hanem még le is szakadunk, ilyenkor mosolyoghatunk azon is, hogy hiába vagy 10 autóval lemaradva a mögötted levők nem fognak megelőzni és büntetést se kapsz. Ezeket bakikat megfejelve a neten rengeteg SC baki is található, külön kedvencem talán az, amikor a srácot a box-ban a szirénes Mercedes felökleli és utána még őt zárják ki. A piros zászlót nekem nem sikerült előhívnom, pedig egyszer volt egy elég durva időmérős balesett Malaysia-ban, mindenesetre ez a videók alapján jól működik. Ír egy összefoglalást, hogy mi miatt lett leállítva a futam, majd pedig újra rajtoltatnak minket egy kis idő elteltével.

Rivalizálás

A fejlesztők a legnagyobb hangsúlyt elmondásuk szerint Multi tovább fejlesztésére tették. Ami bizonyos szempontból nagyon látszik, de más elemek ugyan olyan rosszak lettek, mint az előző részben. Kezdjük a jó dolgokkal. Van osztott képernyős játék. Anno ez még nagy divat volt az autós játékok körében és mindig is hiányoltam ezt, pláne a mostani nagy monitorok esetén. Ennek az a lényege, hogy 2 játékos 1 gépen játszik. A monitort vízszintesen 2 részre bontja a játék és mindegyik egy külön képernyő lesz. Az egyik az 1. játékos képernyője lesz és itt a saját autóját látja, a másik pedig értelemszerűen a 2. játékosé. A rendszer abszolút olajozottan működik, akár bajnokságot is futhatunk, betehetünk AI-t, külön állíthatjuk a segítségeket az egyes játékosoknak, ezzel balanszírozva az erőegyensúlyt. A beállítás elég egyszerű. A kamerák pedig mind megfelelő szögben van, így tökéletesen látjuk a pályát. Aztán a másik dicséretes ötlet a Co-Op bajnokság. Itt kvázé az egyéni eredmény nem annyira számit mint az, hogy a csapat hányadik helyen áll. A beépített Windows Live csevegővel könnyen lehet beszélgetni és egy baráttal nagyon jó élmény játszani, persze csak akkor, hogy ha az is tud autót vezetni. A dologgal egyedül annyi probléma van, hogy akár külön csapatban is mehetünk, ami értelmetlenné teszi a módot. Viszont akkor jöjjenek már a negatívumok és lényegében ez az egész Online versenyzés. Ezúttal már 18 játékos is játszhat egymás ellen, komolyan nehéz lenne megcsinálni azt, hogy mind a 24 autó játékos. Sajnos ezenfelül semmi fejlődés nem történt, így ugyan úgy laggolni fog az egész, amitől játszhatatlan, megint csak könnyen lehet majd csalni, a szerverkezelés minimális (nincs kick, meg hasonló hasznos funkciók), Spectator (néző) mód sincs, hogy tanuljunk másoktól, vagy csak egy jót szórakozzunk. Visszatért az előd tök fölösleges szintlépegetős rendszere is. Ami téren annyit csavartak, hogy most már lehetőség van visszafele fejlődni, illetve, hogy a játék generál nekünk feladatokat, de ezt nem a teljesítményünk alapján teszi, hanem a választott kocsinak megfelelően, így hiába játszunk csomó újonc pilótával, akiket a Hispania-val agyon verünk lényegében a játék már azt is díjazni fogja, hogy ha nem utolsók vagyunk, de fordítva is igaz. Mindezeknek persze semmi jelentősége sincs, hisz nem kapunk új autókat, extra lehetőségeket, csak a nevünk mellet szerepel egy nagyobb szám és ennyi. Visszatérve még a pozitívumokra a játékosokról csomó adatot tárol a játék, így lényegében egy meccse előtt alaposan megismerhetjük az ellenfelünket. Olyan információkra tehetünk szert, mint, hogy ki melyik pályán a legjobb, milyen az átlagsebessége, hány futamon vett részt, hány kört tett meg, de azt is méri a játék, hogy mennyi ideig blokkolt legtovább a kerekünk, mennyit előztünk és még sorolhatnám. Ráadásul a Time Trial játékmódban futott időket most is rangsorolja a játék, így láthatjuk, hogy az adott pályán hányadik leggyorsabbak vagyunk, illetve akár mások körét le is tölthetjük, hogy az legyen a szellemautó, amit most már szerencsére ki is lehet kapcsolni.

Fekete leves

Már eddig is megemlítettem több hibát, ám a játéknak van még számos apró, ugyan akkor bosszantó bakija. Rögtön itt van az elődből már oly idegesítő elem, hogy néha ablakban indul el a játék, bár ez nálam orvosolható volt annyival, hogy a legújabb Catalyst-ot tettem fel, de mindenesetre azért ez nem egy megoldhatatlan probléma. Aztán ezúttal is néha elvesznek a mentések, ami felettébb idegesítő, amikor már a szezon végén vagy, de kezdheted újra a játékot, vagy amikor egy nagyon jó köröd emiatt elveszik, szerencsére legalább az Achivment-ek megmaradnak, mivel azokat a Windows Live tárolja. Az autók újfent nem tudjuk megfelelően beállítani, tehát ezúttal is csúszkákon kell belőnünk a nagyjából megfelelő értéket. Ezzel csak annyi baj van, hogy nehéz finom hangolni, másrészről pedig, hogy a hozzám hasonló fanatikusok bizony elég sokat fogják vakarni a fejüket, hogy most akkor 1 pont, az hány fok, meg hasonlók. Ráadásul az autót menet közben se lehet állítgatni, pedig a változó körülmények között létfontosságú lenne, hogy a box-ban az első szárnyon állítsanak, de az üzemanyagfogyás miatt a fékerőn is üdvözítő lenne, ha lehetne állítani. Érthetetlen az automatikus rajtok jelenléte, ami nem egyenlő a rajt elektronikával, így kvázé nehezebb szinten nem lehet lerajtolni az ellenfeleket, csak az első féktávba bízhatunk. A box utcában továbbra se mi fogjuk irányítani a kocsinkat, ami engem mondjuk nem zavar annyira, de az már igen, hogy amikor jövök vissza nem tudom, hogy mikortól vezetem én a kocsit, ezzel esetlegesen tizedeket bukva. Természetesen most is relatíve nagyon lassú a box munka (4 sec már jónak mondható), ráadásul jó párszor fogunk futamokat bukni azzal, hogy más autók elé nem engednek ki minket, csak úgy, ahogy anno az F1 2010-nél. Újhiba viszont, hogy valamiért a box utcai lámba mindig pirosan világit, ami a hivatalosan szabály könyv szerint azt jelenti, hogy nem lehet ki, illetve bemenni. A büntetőrendszer ezúttal is katasztrofális lett, gyakorlatilag minden logika nélkül osztogatja a büntetéseket. Egyszer a rajtnál kiütöttem Button-t, de a gép nem adott semmit, majd pedig megcsúsztam és a füvön fordulva vettem a kanyart, mire megbüntetett pályalevágásért. A külön kedvencem pedig az, hogy ha lassabban mész a box-ban, amin az automatikus irányítás miatt nem tudsz változtatni szellemé válsz, de a játék, néha ezért ki is zár. Az AI persze sose kap büntetést, vagyis egyszer Sutil-t kizárták, mert túl sokáig volt szellem. Igen ez minden futamon rendszeres kizárási ok. A netes játék során pedig szinte lehetetlen, hogy ne koccanjatok össze a nagy ping miatt, amit persze jól meg is büntet a gép, bár sok esetben csak XP-t von le. Talán pont utóbbi miatt elég sok kamikaze lett, akik hirtelen felindulásból árformatervezik, jobb esetben csak a saját autójukat, de néha a miénket is, persze minimális büntetést kapnak az esetért. Végül pedig utolsó bakinak itt van az időmérőn csaló AI, ez már nyomokban a 2010-ben is előfordult, de itt még durvább. Esetleg ha esik az eső és mi elkezdjük tekerni az időt, az ellenfelek ideje ugrásszerűen megugrik, olyan szintűre, mintha száraz pályán mennének, pedig a körülmények nedvesek. Ezzel az utolsó helyre száműzve minket, mert mi a nedves pályán nem tudunk a közelükbe férkőzni.

Határozott előrelépés

Az F1 2011 nagyon pozitív meglepetés lett és félig-meddig feledtette vele a 2010 borzalmait. Az autók egész szimulátorosan mozognak, rengeteg kis részletre ügyeltek, sok a jópofa ötlet is, a grafika lenyűgöző és a zenék is nagyszerűek. Ezek alapján akár versenyben is lehetne a versenyjátékok idei királyával a Shift 2-vel, ám mindezeket számos apró hiba lerontja, a Multiplayer pedig Online szinten használhatatlan. Éppen ezért én azt javaslom mindenkinek, hogy várjon egy picit és majd a 2012-t vegye meg, mert ezeket a hibákat abban a részben már valószínűleg orvosolni fogják, de mindenesetre, aki egy jó kis autóversenyre vágyik még idén és a Shift 2-t már végig tolta annak jó választás lesz az F1 2011.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kockakucko.blog.hu/api/trackback/id/tr433400912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.