Bemutatkozás

A blogon igyekszem minden megjelenő játékot bemutatni, de emelet megemlítek régi klasszikusokat és elmélkedek a játék/hardver piacról. Az informatika mellet, még újabb filmeket is elemezni fogok, illetve egyéb témákat is néha felvetek. Elérhetőség: kapiandras@freemail.hu Ajánlott felbontás: 1680x1050

Battlefield: Play4Free (PC)

2012.01.01. 11:58 Kápi-András

Kiadó: Electronic Arts

Fejlesztő: Digital illusion CE

Kategória: FPS

Megjelenés: 2011 március 10.

Jelenlegi ár: Ingyenes

 

Én egy hatalmas Battlefield rajongó vagyok, ezért fogadtam anno 2008-ban nagy lelkesedéssel a Heroes epizódot, amivel az Electronic Arts igazi forradalmat csinált. Ugyanis egy ingyenes játék volt, ami tényleg az volt, tehát nem volt reklámokkal agyon zsúfolva, nem kellet azért fizetni, hogy játszható legyen és technikailag is a toppon volt. Ezért már tűkön ülve vártam, hogy idén megjelenjen annak a felnőtt verziója, ami már egy igazi Battlefield játékmenettel rendelkezik, sok testre szabási lehetőséget kecsegtet és nemcsak a ruhák terén. Ennek ellenére valahogy nem lett az igazi, amit jól példáz az is, hogy eddig szinte minden 2. héten jött egy új patch, valamint az is, hogy a cikkem lényegében már május óta tolódik vele kapcsolatban, de lássuk a részleteket.

Lehetőségek tárháza

A játékot minden egyes alkalommal egy böngészőből kell elindítani. Ez gyakorlatilag olyan, mint egy menü. Itt tudunk karaktereket létrehozni, barátokat felvenni, vagy a fórumokon keresztül beszélgetni. Másik fontos elem, hogy itt lesz lehetőségünk játékban használható pénzt is vásárolni. De erről majd később részletesen írok. Illetve, hogy minden egyes akciót, illetve versenyt kiír a főoldalon. Egyeseknek zavaró ez a böngészőn belüli mászkálás, de a legtöbb embernek, köztük nekem is szinte semmilyen problémám nem volt vele. A karakterkészítésnél nem kell nagydologra számi tani, minimálisan testre szabhatjuk a fizikai paramétereit (arc, haj, szakáll), majd pedig kiválasztatjuk az osztályunkat. Ezen a téren talán egy kissé fapados, legalábbis a BF2-höz viszonyítva, bár érdekes mód egyeseket pont a sok karakterosztály zavart. Itt 4 osztály lesz, az Assault, aki a harcos és a gyalogság aprításában jeleskedik, illetve töltényt tud adni, amiből bizony elég kevés van, ennek ellenére nem népszerű osztály, ugyanis a Medic furcsa mód jobb harcban (bár patch-ről patch-re egyre gyengébbek), és emelet tud gyógyítani, sőt akár még mozgó Spawn pontként is mozoghat és defibrillátorral is felszerelhető, amivel újra éleszti az elesett bajtársakat. Másik kedvelt osztály az Engineer, ők járművek javításában és tönkretételében jeleskednek, de emelet a zárt terepeken a harcokban jelenleg ők a legjobbak. Végül pedig itt van aki távolról szedi le az ellenfeleket, tud célokat megjelölni, gyalogsági aknákat letenni, de akár radarral felderíthető a terepet is. Sajnos azonban utóbbit nem tudtam kipróbálni, mert ingyenesen csak 2 db karaktert lehet létrehozni. Ha megcsináltuk álmaink katonáját és rányomtunk a hatalmas Play Now gombra, akkor elindul ténylegesen a játék. Legalábbis elindulna, ugyanis egy újabb menüt kapunk, ahol a karakterünket alakíthatjuk. Első lépésként érdemes a fegyverek között körbe nézni, amiből rengeteget kapunk, és Class-onként más-más főfegyverek közül is válogathatunk. Ha megtaláltuk a nekünk tetsző fegyvert, akkor akár nagyon szűk keretek között testre is szabhatjuk őket, tehetünk rájuk távcsövet, módosíthatjuk a torkolatot, a tárat, a tust, vagy akár a festést is. Ezt követően, ha van pénzünk, akár a ruháinkat is megváltozathatjuk. Ugyanis a BF: Heroes-hoz hasonlóan itt is csak pénzért tudunk vásárolni a rengeteg ruha közül, hogy ezzel tényleg egyedi karaktert hozhassunk létre. Végül pedig az egyik legfontosabb elem a Training menü pont alatt található. Itt egy 2 részből álló Skill fát fogunk látni, az egyik oldalon a felszereléseinket fejleszthetjük (érdekes mód ide került a járművezetés is). A másik részén pedig az úgy nevezett Combat Expertise képességek helyezkednek el, ezekkel pedig a katonánk képességén javíthatunk. Mindkettőben vannak összefüggő Skill-ek, tehát pl. a harci helikopterre csak akkor tudjuk megszerezni a tankelhárító rakétát, ha előtte már a Training pontokból megvásároltuk a harci helikopter vezetési lehetőségét. A skill-ekből igen sok van, ráadásul sok az osztályonként eltérő képesség is, pl. a Medic-nek újraélesztő gépet szerezhetünk, addig az Engineer-nek jármű elleni aknákat oldhatunk fel. Maga a feloldás úgy működik, hogy a játék során XP-t szerzünk, amikkel egy idő után szintet lépünk és ekkor kapunk egy darab Training pontot, amivel megvásárolhatjuk valamelyik elérhető képességet. De ezzel el is érkeztünk a cikk második fejezetéhez.

Battlefield Reboot

Maga a játékmenet pedig megegyezik a Battlefield 2-ével (sőt maga az egész játékon az érződik, hogy ez a BF2 egy lebutított verziója). Ez örömteli hír, hisz a BF: Heroes-nak pont az újszerű játékmenete nem jött be, a P4F viszont egy igazi multis taktikai FPS. A játékban 2 csapat feszül egymásnak és az a lényeg, hogy a csapatunk lehetőleg minél több bázis pontot birtokoljon, amiket úgy tudunk elfoglalni, hogy egyszerűen a területet jelző zászló mellé állunk. Viszont fontos, hogy ezeket utána meg is kell tudni védeni. A Battlefield játékoknak mindig egy érdekes eleme volt, hogy lényegében lényegtelen volt, hogy hányszor hallunk meg (sőt volt öngyilkossági lehetőség is), hisz egy kis idő után mindig újjá éledtünk valamelyik bázison. Ezáltal átjött egyrészről a realizmus, hisz könnyen meghalunk, ugyan akkor a kezdők számára nem volt olyan frusztráló, mint a Counter-Strike. Hihetetlen de ez a már majdnem 10 éves recept még a mai napig is működik, sőt szerintem ez sokkal jobb, mint a Bad Company 2 béna Rush módja, ahol egyik csapatnak folyton védekezni, míg a másiknak támadnia kell. Azonban pár dolog kikerült a játékból a BF2-höz képest, amik zöme roppant apró, ám annál bosszantóbb. Az első dolog, ami nagyon szúrta a csőrömet, hogy nem választhatjuk ki, hogy melyik bázisra születünk meg. Ezáltal jó pár alkalommal kerülünk taktikai hátrányba, mert a játék gondol egyet és nem a megtámadott bázisra fog minket ledobni, hanem az attól legmesszebbre. Igaz ez már jóval kevesebbszer fordul elő, mint a kezdeti verzióban. Aztán engem az is zavart, hogy a játék közben nem lehet karaktert váltani, így nem tudunk alkalmazkodni a harctéri szituációkhoz. Így csúnyán pórul járhatunk, ha a csapattársaink is mind Medic-ek és az ellenfél egy tankkal rohamoz, ami ellen pedig vagy egy másik tank, vagy ami még jobb egy Engineer lenne az ellenszer. Aztán számomra az is érthetetlen, hogy miért szedték ki a BF2 Commander módját, illetve ami sokkal fájóbb a Squad létrehozást. Előbbi abból állt, hogy a játékosok megszavaztak egy vezetőt, aki koordinálta őket, hogy mikor hova menjenek, mit csináljanak, illetve a támogatásukra utánpótlást, járművet, tüzérségi támogatást, vagy akár radar felderítést is kérhetett. Utóbbi pedig abból állt, hogy a valóságnak megfelelően egy 4 fős társaság alakul ki (több is lehetett) és ezek egymás között közvetlenül tudtak beszélni, ami létfontosságú egy taktikai FPS esetén. Ezzel szemben a P4F-ben semmi hangbeli kommunikációra nincs lehetőség. Értem én, hogy anno a BF2-ben problémák voltak a beépített csevegő programmal (sok hangkártyával nem akart működni, a beállítási lehetőségek nagyon limitáltak voltak), de azért 2011-ben már elvárná az ember, hogy a játékban legyen egy rendes működő beszédtámogatás és ne keljen Skype vagy TS ahhoz, hogy egy taktikai játékot taktikával játszunk. Maga a játékmenet viszont még így is roppant élvezetes és hozza a hagyományos BF hangulatot. A pályák mesteriek, igaz ez nem P4F érdeme, hisz mindegyik a BF2-ből származik. Harcolhatunk Basra, Dragon Valley, Karkand és Oman pályáin. Viszont ez a mennyiség számomra kevés volt, pláne úgy, hogy majdnem mindegyik ugyan abban a sivatagos miliőben játszódik, igaz egy BF kezdőnek talán előnyös, hogy kevesebb pályát kell megtanulni. Mindenestre örültem volna egy teljesen egyedi európai városi pályának, valamint pár Bad Company 2-es pályát is szívesen láttam volna. Viszont néhány elemben viszont jobb, mint 2005-ös rokona. Egyrészről nagyon jópofa elem, hogy alapból nem tudunk repülőgépet és helikoptert vezetni, ami azért jóval valóságosabb, hisz azért elég bonyolult dolog az ilyen gépek terelgetése. Ha úgy érezzük azonban, hogy a mi kenyerünk a levegőből való lövöldözés, akkor ahhoz meg kell vásárolnunk a repülő vagy a helikopter vezetését. Maga a járművek irányítása is sok esetben, mintha olajozottabb lenne, mint a BF2 esetén. A különböző gyors járművek (Buggy, Humvee, stb.) most is sajnos hajlamosak fennakadni a legkisebb tereptárgyakon. A páncélozott járművekkel viszont sokkal könnyebben mozoghatunk és a célzás is roppant könnyű. A repülőgépekkel is sokkal könnyebben és precízebben közlekedhetünk, aminek köszönhetően ezúttal aztán igazán szidni fogjuk az őket vezetőket. Egyedül a helikopterek kezelhetősége marad egy kicsit problémás, valahogy túl könnyen orra buknak, nem lehet egyszerűen velük finom mozgásokat végezni és a lebegés is nehézkes. A P4F legjobban kivitelezett eleme viszont a pont osztogatás. Gyakorlatilag a játék szinte mindenért osztja a pontokat, de nem olyan erőltetetten, mint az újabb Modern Warfare játékokban, vagy mint a BC2 esetén, tehát azért kell valamit nyújtanunk, illetve ezekért azért jóval kevesebb pontot is kapunk. Mindenesetre pontot (ami az XP-nek felel meg) kapunk, ha ellenségre hívjuk fel a figyelmet, célt jelölünk meg, gyógyítunk, újra élesztünk, javítunk és zászlót foglalunk el. Ezek roppant jól lettek ballanszolva, például az általában nehéz és a játék kimenetele szempontjából sokkal inkább számító zászló elfoglalásért 200 pontot, míg egy ellenséges jármű megjelöléséért csak 10 pont a jutalom. Természetesen magukért a gyilkolásokért is kapunk pontot, itt már lényegében általános, hogy pár plusz ponttal jutalmaz minket a játék, ha távolról, fejlövéssel, saját vagy az ellenfél zászlaja alatt ölünk. Az viszont nagyon jó elem, hogy magukért a sebzésekért is pontot kapunk, pont amennyit, amennyivel lejjebb vettük az illető életerejét. Ráadásul 50 hp-s sebzés felett, ha esetleg nem mi ölnénk meg szerencsétlen delikvenst Assist-ként jóváír egy kevéske pontot nekünk, így abszolút nem lesz idegesítő, ha egy kis híján kinyírt ellenfelet, valami arra ténfergő előttünk lelő, mert a játék igazságosan osztja el a pontokat. Pl. ha mi egy 100 hp-s katonát 9 hp-ig megsebzünk, de hiába nem mi öljük meg, mi kapjuk meg a tetemes 121 pontot, a másik játékos pedig kénytelen beérni 19 ponttal. Ugyan úgy működik a pontozás a járművek esetén, így ezúttal tényleg érdemes lesz a tankok ellen menni, mert a BF2-vel szemben most a játék nem fogja kiszúrni a szemünket rongyos 10 ponttal, hanem több mint 1000 pontot fogunk kapni, ha egyedül mi intézzük el a páncélos behemótot.

Rejtély

A játék bűn ronda és ez nem vicc. Én nem vagyok az a típus, aki lehúz egy játékot azért, mert a csúnya, de P4F annyira puritán és kidolgozatlan, hogy már tényleg bántja a szemet. Szerintem mindent elmond róla, hogy a 2005-ös BF2 maximális grafikán jobban néz ki nála. Mindenhol pixeles objektumokkal fogunk találkozni, az animációk darabosak és tereptárgyakból a házakon kívül jóformán semmit se kapunk. Ráadásul a Bad Company 2-vel ellentétben még rombolni se lehet a környezett, így akár egy fakerítés mögé is nyugodtan bebújhatunk. Persze több olvasóban most biztos felmerül a gondolat, hogy egy ingyenes, böngésző alapú játéktól mit várok és egyedül az számit, hogy minél gyengébb gépen is megfelelően fusson. Erre csak annyit mondanék, hogy a Heroes gyönyörű volt és nem volt probléma a futatással és BSG Online is a játék 90%-át kitevő űrben egész jól nézett ki. A gépigény pedig talán a P4F legnagyobb probléma. Ugyanis az nagyobb, mint a klasszisokkal nagyobb Bad Company 2 esetén, aminek azért szintén nem volt túl baráti az erőforrás szükséglete. A P4F gyakorlatilag nem tudott akadás nélkül futni a 2 magos 2.2 Ghz-es AMD rendszeremen, 2 GB RAM-mal és 1 GB-os 5500-as VGA-val. Tisztában vagyok vele, hogy ez manapság mer nem számit egy jó gépnek és pont ezért a Shift 2 esetén ezt nem is róttam fel annyira negatívumként. De egy olyan játéknál, ahol a minél nagyobb elérhetőségre törekednek, már probléma, pláne úgy, hogy a játék ocsmányul néz ki. Mindenesetre ha van egy 4 magos Phenom-od viszonylag jól fog futni a játék (azért az ideális 60 fps, így is csak sok esetben csak egy álom lesz). És ami a legmegdöbbentőbb, hogy a játék ugyan azt a Frosbite engine-t használja, mint a Bad Company 2. Emelet a gyári szervereken általános probléma a lag, ami újfent elég érdekes, hisz csak 32 személy játszhat egyszerre egy szerveren, amit azért a korábbi részek könnyedén elbírtak (sőt volt 64 fős is, a BF2-ben). Bár ez azért olyan szempontból érthető, hogy sok a különböző ruhában mászkáló katona és a kevés külső testre szabási lehetőség ellenére, nem igazán fogunk látni klónokat. De akkor is egy pörgős FPS-ben elég zavaró a lag jelenléte, bár érdekes mód csak a gyári szervereknél van meg ez a probléma, így azért nem olyan feltűnő. A hangok terén viszont zseniális a játék, bár ez már a Bad Company-ban is tökéletes volt. A fegyverek amennyire én megtudom mondani úgy szolnak, mint az igazi másaik, a közeli robbanásoktól tényleg beszakad a dobhártyánk olyan erejük van, ráadásul utána még a cseng a fülünk is, az orosz katonák oroszul üvöltöznek és ami a legjobb, hogy mindezek alapján pedig tudunk tájékozódni és ezzel taktikázni is. Egyedül ami hiányzott azok a természeti hangok, így a Bad Compny féle madárcsipogásnak és a szenzációs hóban lépkedés hangeffektnek búcsút inthetünk, de azért ez már csak a hab a tortán. Zene egyedül a főmenüben található, ami egész jól sikerült, ám a hosszú töltések során már azért rálehet unni, de mindenesetre szimpatikus, hogy még mindig él a legelső BF zene, hisz ezúttal is ezt kapjuk meg, csak kicsit metálosított verzióban.

Rejtett költségek

A Heroes egyik legnagyobb előnye az volt, hogy a fizetős játékosokkal abszolút nem kivételezett és lényegében csak a nyer teljesítmény számított. Sajnos ezt az új ingyenes Battlefield-be nem hozták tovább, sőt P4F-re lényegében olyan 4000 FT kell rááldozni ahhoz, hogy az eredménylisták és utált játékosok élén legyünk. Ugyanis a fizetős játékosok akkora előnyökhöz juthatnak, hogy lényegében el is felejthetjük azt, hogy lenyomjuk őket. A fegyverek zömét ugyan megvásárolhatjuk magunkat, de ezek csak pár napig lehetnek a birtokunkba és a játék alig ad creditet az egyes meccsek végén, így lényegében 10-es szinttől el is felejthetjük ezeket a fegyvereket, mert jóformán sose lesz rájuk pénzünk. Azért ettől mert, egyrészről innen egy normál játékosnak lényegében lehetetlené válik a fejlődés, ugyanis irreálisan sok XP-t kell szerezni ehhez (pl. 10.-ről 11. szintre kerüléshez 90000 XP kell, ami az átlagos 3000 XP/meccsel eléggé sokáig tart), másrészről ha elég fanatikus ahhoz, hogy megcsinálja, innentől már nem kapja meg azt a szükséges nagyobb pénz mennyiséget, amit az ez alatti szinteken. Aztán ugye itt vannak a Training pontok, amikre szintén szükség költeni, hisz hiába szerezhetnénk meg fizetés nélkül 25 db-ot, ami elegendő lenne egy elég tápos karakterhez, ez a gyakorlatban megvalósíthatatlan. Ennek ékes példája, hogy több, mint 1 hónapot kellet várni az első 25-ös szintű játékosra a patch megjelenése után (addig 20-as szint volt csak). Ezekből is tudna elméletileg vásárolni az ingyen játszó játékos, de 75000 creditet elég sokáig tart összeszedni, pláne, hogy közben folyton elkell verni fegyverre is. Aztán vannak különböző erősítők is. Vásárolhatunk golyóállót, erősebb gránátot, jobb páncélt a helikopterre, gyors gyógyított és még sorolhatnám, de természetesen ezekre is elég nehéz a normál úton megszerezhető pénzekből költeni. És ha még ennyi előny nem lenne elegendő a fizetős játékosoknak. Kizárólag pénzért lehet venni XP duplázott, gyanítom mondanom se kell, hogy így hihetetlen könnyű lesz az eredmény jelző élén lenni, hisz mondjuk egy tank megsemmisítésével egy ilyen játékos már több pontot kap, mint egy átlagos ingyenes játék. Szóval aki véresen komolyan veszi a játékokat (mert vannak ilyenek) azok vagy elkezdenek pénzt invesztálni a játékban, vagy 20. percben az egyik szinte sebezhetetlen, gépágyús, gránátvetős, regenerálódó szemétládakor, aki 6000 feletti pontszámmal osztja az észt, valószínűleg valamibe kárt tesz. Én ezért nagyon nem is néztem a pontokat, egyszerűen igyekeztem magam jó érezni és minél jobban játszani, bár azért néha nekem is dührohamom volt egy-egy ilyen 150 hp-s gránátvetős játékostól.

Battlefield, kell ennél több?

A Play4Free egy hagyományos Battlefield. Ennek megfelelően általánosságban roppant élvezetes. Viszont sajnos az ára kicsit magas, hisz a megfelelő játékhoz minimum 2000 Ft-ot kell befektetni, amiből viszont már meglehet vásárolni a sokkal jobban összerakott Battlefield 2 Complete Edition-t, ami pont ezért sokkal jobban is megéri. Ráadásul a játék rendelkezik pár apró hibával is, illetve a gépigény brutálisan magas, pedig a látványvilág kifejezetten gyenge. Ezek ellenére én azt mondom, hogy aki kicsit ráakar melegíteni a BF3-ra, vagy csak szeretne pár órát szórakozni egy Online lövöldözős játékkal az tegyen vele egy próbát, de csak akkor, ha 4 magos rendszere van.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kockakucko.blog.hu/api/trackback/id/tr653510872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.