Bemutatkozás

A blogon igyekszem minden megjelenő játékot bemutatni, de emelet megemlítek régi klasszikusokat és elmélkedek a játék/hardver piacról. Az informatika mellet, még újabb filmeket is elemezni fogok, illetve egyéb témákat is néha felvetek. Elérhetőség: kapiandras@freemail.hu Ajánlott felbontás: 1680x1050

DiRT 3 (PC)

2011.10.12. 09:20 Kápi-András

Kiadó: Codemasters

Fejlesztő: Codemasters

Kategória: Verseny

Megjelenés: 2011 május 24.

Jelenlegi ár: 8 000 FT

 

A Dirt széria a Colin McRae Rally-ból nőtte ki magát. Lényegében az összes Off-Road versenyszériát magába tömörítő játéknak elérkezett a 3. epizódja, ahol a fejlesztők elmondása szerint ezúttal sokkal hangsúlyosabb lett a Rally és a reálisabb vezetési modell. Az első videók alapján leírtam, de ugye egy autós játék lényegét, a vezetést egyetlen videó se tudja visszaadni, ezért úgy gondoltam, hogy adok neki egy esélyt.

XD, Troll Face, Drift és húde laza vagyok, de ehhez mi köze van Loeb-nek?

Hangulatilag nem tudom hova tenni a Dirt 3-at. Egyrészről megvan a 2. részből ismert Drift-elgetős, Ken Block féle, mindent rövidítünk, nagyon lazák vagyunk és közünk nincs a gyors autóvezetéshez. Másrészről pedig a Colin Mcrae 1. részének, a hivatalos, komoly WRC szimuláció atmoszférája, hála annak, hogy a tavalyi év összes WRC autójával és pilótájával versenyezhetünk. Nem is lenne baj ezzel a kétféle életérzéssel, hogyha elkülönülne egymástól, de sajnos a fejlesztők érthetetlen okokból úgy gondolták, hogy egybe mossák a kettőt. Így a karrier mód során kénytelenek leszünk trükk versenyekre is benevezni, sőt még egy Ken Block Rally School-t is végig kell szenvednünk, ahol arra tanítanak meg, hogy miként csússzunk ki. Persze a másik félnek pedig a komoly szimulátoros kihívásokkal lesz bajuk, ahol a sebesség a lényeg. Azonban még a Rally futamok során se lesz biztos a valósághű életérzés, ugyanis a pályák is ehhez hasonlóan oszlanak meg. Vannak olyanok (főleg a finn szakaszok), amik roppant hasonlóak a valós WRC szakaszokhoz és nem csak felépítésükben, de hosszukban is. De vannak olyanok is ahol egy fészer körül, kell valami építkezésen tövig nyomni a gázt, vagyis inkább kézifékkel farolgatni, egy rövid etapon. Viszont magába a karrier mód tálalásába nincs disszonancia, csak szimplán gagyi. Gyakorlatilag megegyezik a Dirt 2-vel. Tehát az elején szépen kiválaszthatjuk, hogy miként hívjanak, minket aztán ehelyett úgy is Amigo-zni fognak. A csapatod 3 rohadt idegesítő egyénből áll, egy folyton pörgő, beszívott férfitól, akinek azt se tudom, hogy mi a feladata, egy nagyon kellemetlen hangú menedzsernőből és egy depressziós szerelőből. Ráadásul ennek a 3 disz pintynek a hülyeségeit el se lehet nyomni, így gyakran percekig ütjük az escape-ot, hogy hátha végre befogják, de nincs remény. Maga amúgy az egésznek a felépítése is rémes. 4 season-t kapunk, amik során elvileg egyre előrébb lépkedünk, de ebből semmit se fogunk tapasztalni, ugyanis a játék szerintem legrangosabb és egyedüli valós szériáit már a 2. és 3. évben megnyerhetjük, ez pedig a Summer X Games és a Winter X Games. Ezt követően felmerülhet a kérdés, hogy akkor mi jön a 4. évadban, a válasz pedig, hogy a DC Superseries, ami jól lett összeállítva, de mivel kitalált és még hülyén is hangzik, nem hinném, hogy bárki olyan boldogan mondaná ki a megnyerését, mint az X Games-ét. De nemcsak ebben a 4. szériában versenyezhetünk, hanem kapunk egy szabadon bejárható pici gyártelepet, nem tudom miért és extraként a különböző szériák világbajnokságait. Igen jól hallottátok, tehát egy Rally világbajnoki cím a játék szerint csak egy bónusz. Apropó extra, szinte minden szériában van 1-2 olyan kihívás, amiért nem pontokat kapunk, amivel előrehaladhatunk a ranglétrán, hanem elvileg több Reputation pontot kapunk, ám ezt is sikerült elbaltázni, ugyanis egy-egy az előremenetel szempontjából számító versenyen több Reputation szedhető össze. A Reputation pont amúgy lényegében XP-nek felel meg, amiből ha elég összegyűlik szintet lépünk, ami által újabb csapatoknál versenyezhetünk (ez csak a játék elején jelent új autókat). Maga a csapatválasztás viszont szinte értelmetlen lett, ugyanis az autóviselkedésébe semmi különbség se lesz, ami azért elég nehezen hihető, hisz a gyári támogatottságú BP-s Ford Focus nyilván többet tud, mint a Monster-es, elég ha csak megnéztek egy valós Rally verseny eredményét. Ugyan akkor még is érdemes lesz az újabb csapatokkal versenyezni, vagyis érdemes lenne, ugyanis minél magasabb szintű egy csapat annál több RP-t kapsz az általuk kitűzött feladatok teljesítéséért, amik általában hihetetlen nagy baromságok (drift-elj 90 métert, menj 197 km/h-val, stb.). Ráadásul fel is merül a kérdés, hogy miért akarunk mi magasabb szintűek lenni, ha ezzel nem kapunk jobb kocsikat, nem fogunk gyorsabbak lenni, csak más lesz a kocsi festése, amit pl. én belső nézetben nem is láttam. A játék több felé osztja a nagyobb kategóriákat, így a Hill Climb és Rally Cross autókból vannak modernek és régebbiek, a Rally autóknál pedig 60-70-80-90-S2000-Open-Pro kategória van, ezzel pedig szimplán csak az a probléma, hogy teljesen értelmetlenné válik, mert az egyes futamok alatt mi választhatjuk, hogy melyikben akarunk versenyezni. Így az Open kategóriában és a 60-as évek autóival nem is versenyeztem a karrier mód végére, mert a legtöbb emberhez hasonlóan én is úgy vagyok vele, hogy a minél gyorsabb kocsikkal szeretnék versenyezni.

100-tol 885-ig

Az autóválasztéknál is fellelhető a játék kettősége. Az autók számától nem vágtam hanyatt, magam. A Dirt 3-ban alapból kb. annyi autó van, mint a legelső Dirt epizódban, ami azért kicsit ciki. Gyanítom fennakadtatok az alapból szól, nos itt nem arra kell gondolni, mint a régi RBR esetén, hogy a játék módolható. Nem a Codemasters elsütötte a legaljasabb dolgot, amit valaha kiadótól láttam. Ugyanis miközben az autók között kutakodunk észre veszünk olyan nyál csorgató modelleket, amiket nem vezethetünk, mert külön meg kell őket vásárolni a Windows Live-on keresztül. Ez azt jelenti, hogy miután 8000 FT-ért megvettük a boltban a játékot még kb. 3000 FT-ot kell kicsengetnünk azért, hogy 95-ös Impreza-t, Mcrae R4-et, vagy Peugeot 405 Hill Climb-et vezessünk. Ugye mekkora szemétség és ugye elvileg jönnek még a DLC-k is. Ha ezen túltesszük magunkat viszont elámulhatunk azon, hogy milyen remek kocsikat vezethetünk, lesz itt 60-as évekbeli Mini, Fiat 131 Abarth, Lancia Delta Integrale, Audi Quattro és a jelen, valamint az elmúlt pár év valós rally gépei, úgy mint Ford Fiesta, Citroen C4, vagy a jövőre debütáló Mini Countryman. Mint ahogy már fentebb irtam nem csak rally autókat irányíthatunk lesznek itt rallycross kocsik (Impreza, meg hasonló társainak a szét tuningolt verziója), aztán az eszméletlen sebességre képes hill climb kocsik (pl. több mint 800 lovas Suzuki SX4, vagy a híres Toyota Tacoma), terepjárók (Dakar-os Volkswagen Touraeg), pick up-ok és buggy-k. Utóbbi kettőnél viszont már nem futotta licencre, ami azért egy ekkora címnél eléggé zavaró. Engem eléggé zavart, hogy a fejlesztők nincsenek tisztában egy szabály könyvvel, vagy legalábbis nem tudták hova tenni az autókat. Az még elmenne, ha csak a Mini Countryman a Fiesta lenne együtt, a C4-gyel és Focus-szal. De olyan abszurd dolgok is lesznek, mint a Rallycross kategóriában egy Group B-s autó (ráadásul vannak külön Groub B-s járművek és azok között is bent van), ami azontúl, hogy szúrja a szemünket játékmenetileg se túl előnyös, ugyanis az a nagyobb teljesítménye miatt egyértelműen jobb, mint a társai, igy Multiplayer-nél azok akik nem ismerik a kocsikat, vagy még nem szerezték be, elég nagy hátrányba lesznek.

Érzéketlen

Persze a lényeg maga a vezetési modell, ami elsőre bámulatos, de sajnos csak elsőre. A legnagyobb előnye, hogy nagyon jól érezzük az egyes autók közötti különbséget. A Mini Countryman pl. olyan mint egy dízel autó, minden fordulaton és sebességben hatalmas nyomatéka van, de gyenge a végsebessége és a magas épités miatt kicsit instabil a gyors kanyarokban, a Focus kicsit alulkormányzott, ám pont ezért havon verhetetlen, a C4 pedig eszméletlen fordulékony, de a váltó áttételezése borzalmas (szerintem nem lehet ilyen a valóságban, különben nem nyertek volna vele ennyi futamot). Ami pedig a legdurvább, hogy nemcsak a kocsik, de a beállítások között is érezzük a különbségeket. Én elsőnek elkezdtem keményíteni a rugózáson, amitől nagyon jól viselkedett a kanyarokban, de viszont az ugratók és a kátyúk során majd eltörte a kezemet, ráadásul elég nagyokat is kellet korrigálnom, hogy úton tartsam. A rugók keménysége mellet, még a váltó áttételezésén, a leszorító erőn, a hasmagasságon, a fékerő elosztáson és a differenciálművön. Külön öröm, hogy az egyes változtatások optikailag is láthatóak. Viszont rossz hír, hogy a lehetőségek elég limitáltak, ugyanis csak egy hatos skálán tolhatjuk el valamilyen irányba a beállításokat. Tehát nem lesz lehetőségünk telemetriát tanulmányozva, tized pontossággal megadni az egyes beállítások paramétereit, valós értékekben, ezáltal a finomhangolásnak is lőttek, ami talán a váltó esetében a legfájóbb. A kormánytámogatás terén átlagos a Dirt 3, egyetlen hibától eltekintve. Meglehet adni a kormányzás érzékenységét, a Force Feedback-et is lehet állítani, semmilyen hiba nincs a kormány beállításánál. Az egyedüli baki az, hogy a játék minden belépésnél valamiért átállítja magát billentyűzetre, mondván azaz elsődleges periféria, emiatt újra kell kalibrálni a kormányt. Mivel többeknél jelentkezett a hiba, így a Codemasters ígéretet tett, hogy kijavítja PC-n ezt a kellemetlenséget. Most viszont jöjjön a lényeg, hogy miért rossz vezetni a kocsikat. A válasz pedig egyszerű az érzékenység és visszajelzés miatt. A kormány még 100%-os érzékenységgel, 0% Dead Zone mellet is eszméletlen hülyén viselkedik, gyakorlatilag olyan érzésünk lesz, mintha egy személyautót vezetnénk, mert nagyon nagy mozdulatokkal kell kormányozni és csak hosszú gyakorlás után lehet precízen menni vele. Ezt az érzést tovább erősíti az, hogy az autót abszolút nem érezzük. Kicsit ahhoz tudnám hasonlítani, mint az F1 2010-ben. Néha egyszerűen megindul a hátulja, amit csak nagyon vad ráncigálással lehet orvosolni, de azt, hogy ezt mitől teszi nem tudjuk meg, bár hányszor nézzük vissza a felvételt, ráadásul magát a megcsúszást nem is érezzük, csak azt, hogy már keresztben van az autó, ami azért ismerve azok viselkedését, valamint a belső kamerás felvételeket nézve, elégé unrealisztikus. A pálya felületi különbségeit viszont jól lehet érezni kormány mögött. Murván ráz, mint az állat, de amint rátérünk az aszfaltozott útra a kormányzás elkönnyül, az autó megnyugszik, az esős felületen sokkal többet kell korrigálni és a fék is könnyebben blokkol, havon pedig hatalmasakat csúszhatunk. De sajnos ez a rendszer se működik tökéletesen, az aszfaltozott úton lévő kátyúk nincsenek kihatással az autóra, csak úgy, ahogy a kerékvetők se. Abszolút nincs különbség, hogy ha már mások által letaposott, sokkal alacsonyabb hóban repesztünk, vagy ha még frissen esett magas hóban evickélünk, de mit is várok, hisz még a jég és a hó között sincs differencia. Persze ne értsetek félre vezetés terén azért korántsem annyira rossz, mint a TDU 2, de egy átlagosnál jobb értékelést nem kaphat, pláne ha összehasonlítjuk a Dirt 1-gyel, ahol összességében sokkal jobban egybe volt az egész rendszer.

Degeneráció

A legnagyobb csalódást azonban a látvány adta. Szerintem a mai napig is a Dirt 2 a legszebb autós játék a piacon és összességében is benne van a top 10-es listámban, de a Dirt 1 se volt éppen csúnya, sőt több helyen az év legszebb játékának választották. Ezzel szemben a 3. részre egyszerűen eltűntek a színek, egyedül a naplemente narancssárga színében gyönyörködhetünk, mert minden szürke és fekete. Ettől az egész játékban azt érezzük, mintha egy Resident Evil univerzumban versenyeznénk. Ha eltekintünk a szürkeségétől, akkor is csak borzongani fogunk. Az autók kidolgozottsága, egy-két kivételtől eltekintve a 2004-es éveket idézi, tehát azért hasonlítanak eredeti másaikra, de rengeteg apró részlet egyszerűen hiányzik az autóról, vagy ne pontos. A belső nézet pedig minden esetben siralmas, mindenhol ocsmány sötét szürke textúrák tornyozódnak és a kormány keréken kívül, meg a statikus váltón kívül nincs semmi extra, ami feldobná azt, ami azért is furcsa, mert szinte mindegyik autón van ablakmatrica és legalább annak az elütő színe kijöhetett volna ebben a börtönhöz hasonló kidolgozásban. A pályák kidolgozottsága talán egy fokkal jobb, bár azért ez is még csak a közepes jegyet éri el, azt is csak alulról. A házak falán nagyon lehet látni, hogy csak 2D-s textúra van rá húzva, csak úgy, ahogy a parkoló autók, meg hasonló extrák esetében, a pályát határoló szögletes kerekek és a borzalmasan pixeles hordókról pedig tovább rontják a képet. Pozitívum viszont, hogy az utakon kátyúk vannak bár ezek sajnos csak egyszerű textúrák. A fák és a táj viszont nagyon szépre sikerültek, az őszies amerikai pályán az autók felkapják a nagyon szépen kidolgozott leveleket, a havas pályákon pedig minden fát szép napfényben megcsillanó hó borit. A murva egyenetlenségei, amikben gyönyörűen megáll a víz. Apropó víz, talán ez fájt mindennél a legjobban, bár azért nem annyira gáz, de ezen a téren a Dirt 2 a jelenlegi király és felkészültem, hogy most is ilyenben lesz részem. Ezzel szemben búcsút lehet inteni a tökéletesen valósághűen lecsorgó víznek a szélvédőn, a sárral feloldó tócsáknak és szép textúrájának. Helyette kapunk valami hullámzó szürkeséget. A szélvédő eső animációja, pedig rosszabb, mint a Colin Mcrae 3-ban. Még a legnagyobb esőszakadásban is csak pár pötty jelenik meg, tehát nem fog előfordulni, hogy alig látunk majd az esőtől. Külön ciki pedig, hogy hóviharban nem kerülnek hópihék az üvegre. Az optimalizációval legalább nincs gond, hóviharban 8 autóval a pályán se akadt nekem problémám, a régebbi középkategóriás gépemen, közepes beállítások mellet 8x élsimítással. Az autók hangjai eléggé fapadosra sikerültek, pl. hiányzik az Impreza turbo-jának szürcsögése, de a többi autói csak vummog, mert kell neki, de a legtöbb inkább egy 3 hengeres Wagon R-t idéz, semmint egy 2 literes kihegyezett Rally kocsit, a Group B-s szörnyetegek doboz hangjáról pedig már ne is beszéljünk. A zenék terén hozza kötelezőt, de korántse számítsunk annyi nagy címre, mint a 2. rész esetében. Többnyire light suli rock számokat és semmit mondó disco számokat. A replay-ek alatt jól elfér, de egyik se maradt meg a fülemben és rohantam megkeresni az internet-en.

Úgy is 100%

Én nem vagyok az a törős-zúzos gyerek, tudom ez nem túl hiteles miután az Xfire profilom több mint 30 játékot jelez a Burnout: Paradise-zal. Mindenesetre idáig csak 2 játék tudta azt elérni, hogy órákat szánjak arra, hogy a kocsik törését nézegessem. Az egyik még elektronikai pályafutásom kezdetén az F1GP volt, a másik pedig a Dirt 1. Gyakorlatilag a törésmodell teljesen reális volt és az előtt és azóta se készítetek annál jobbat. Az autókról szinte minden lerepülhetett, apró darabokra tőrhetet, de nem csak optikailag, belsőleg is az ütközésnek megfelelően sérültek (pl. ha kilyukadt a hűtővíz akkor elkezdett melegedni mint az állat), a végső gyönyört pedig a rombolható környezet okozta a szalagkorlátot behorpaszthattuk, a fák ágait leszakíthattuk és még sorolhatnám. Ezzel szemben a 3. rész semmi ilyet nem tartalmaz. A kocsik ugyan törnek de elég nagy sebességgel kell valamit eltalálni ahhoz, hogy a látható sérülések előjöjjenek, csak úgy, ahogy a Shift 2 esetében is. Az összetört autó látványa pedig tovább ront a helyzetem, gyakorlatilag csak 1 féle képen törnek a verdák. Hiába jobb oldallal érintjük a falat, a baloldal kezd lifegni, mert így programozták le. A leszakítható elemek megszámolásához elég 2 kéz. Ha pedig ez bekövetkezik, akkor még dühösebbek leszünk, ugyanis ekkor kijönnek az autómodellek igénytelenségei. Minden belső alkatrész 2D-s kép, kezdve a motortól a féktárcsán át, egészen a futóműig minden. Végül pedig a környezet hatása a kocsira és viszont. Ha valaminek neki megyünk eléggé zsákbamacska érzésünk lesz, pl. ha egy kocsinak megyünk neki akkor csak dodzsemként elpattanunk, ha viszont egy nagyjából 1 kg-os pici szalmatömbnek ütközünk totálkárt kapunk, ráadásul meg se fogjuk mozdítani azt. Gyanítom most már megkaptátok a választ arra, hogy miként hatnak a kocsik a pályaelemekre. Egyedül a fa kerítéseket törhetjük darabokra, de azt is csak script szerint, mindig ugyan úgy, amennyiben ha gumifalnak ütközünk, az autó se perc alatt lelassul nullára és nem fogunk látni a falban horpadást, illetve elszabaduló kerekeket. Mechanikus sérülés minimálisan van csak, gyakorlatilag egyedül akkor jön ki, amikor már porrá zúzzunk egy kocsit. Apró malőrök is vannak, az egyik ha kiesünk ütközés miatt, akkor mindig 100% lesz a kár. Komolyan eltrafálunk egy követ a balkerékkel az leesik, az autó összes többi része egyben 100%. Másik baki, hogy a játék túl hamar dob minket vissza a pályára, lényegében, ha 1 méterrel már letérsz róla jön a fehér kép és álló állapotban újra az út közepén van. Ami egyrészről azért rossz, mert így olykor a legális levágásoknál is megszívat minket a játék ha nem centizzük ki, másrészről pedig hiába esünk le egy hegyről nem láthatjuk, hogy mi lesz a kocsinkkal.

Én, hülye

Ezt a jelzőt azért érdemlem meg, mert minden ismerősnek elkezdtem kürtölni, hogy mennyire jó a Dirt 3 az 1. Season után, pedig nem az, sőt egy rossz játékról van szó, bár ha nem lenne ez a szemét autóvásárlási rendszer, akkor még egy gyenge közepest adnék neki. Kapunk egy béna karrier módot, jó sok kidolgozatlan kocsit, egy hibákkal teli, bár azért egész jó vezetési rendszert, egyhangú, szürke látványvilágot, gagyi motorhangokat és egy minimális törésmodellt. Mit mondhatnék aki Rally játékot akar, szerintem menjen el valamelyik nagy áruházba és gyorsan vegye meg a Dirt 1-et magyar hanggal 2000 forintért. A Codemasters-nek pedig azt tanácsolom, hogy vissza kéne menni 2008-ba amikor még tudtak igényes, szimulátor hangvételű játékokat csinálni és készítsenek egy Grid 2-őt, meg egy új Colin Mcrae-t szintlépés, kötelező drift, meg hasonló hülyeségek nélkül.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kockakucko.blog.hu/api/trackback/id/tr223296769

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pizzapapa · http://warzoneonline.blog.hu/ 2011.10.14. 13:38:27

Szia!
Egész jó kis cikkeket írsz és szeretnélek meghívni a blogunk rádiójába. Ha van kedved, akkor dobj egy emailt és megbeszéljük a részleteket.

blog.jatekbarlang@freemail.hu
süti beállítások módosítása